Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Malaysia di senarai kelabu EU - negara tak kerjasama dalam percukaian
Diterbitkan:  Oct 7, 2021 5:24 PM
Dikemaskini: 9:24 AM

Kesatuan Eropah (EU) memasukkan Malaysia ke dalam "senarai kelabu" bagi negara-negara yang tidak bekerjasama bagi tujuan percukaian.

Ini berlaku ketika pendedahan Kertas Pandora, yang memperlihatkan individu kaya dan berkuasa menyimpan aset mereka di tempat perlindungan percukaian.

Senarai EU itu adalah cara undang-undang untuk menangani pengelakkan cukai, atau cara haram seperti penipuan cukai dan pengubahan wang, dan menyembunyikan aliran wang yang diperoleh secara haram.

Menurut dokumen EU, Malaysia memberi komitmen untuk meminda atau menghapuskan "pengecualian rejim sumber pendapatan asing yang berbahaya" mulai 31 Disember 2022.

Ini adalah kali pertama Malaysia dimasukkan ke dalam senarai EU bagi negara-negara yang tidak bekerjasama untuk tujuan percukaian.

Negara lain yang dimasukkan dalam senarai kelabu itu pada 5 Oktober lalu adalah Costa Rika, Hong Kong, Qatar dan Uruguay, sementara negara yang menjadi Malaysia dalam senarai kelabu negara EU yang tidak bekerjasama dengan cukai.

Kesatuan Eropah pada Selasa menambahkan Malaysia ke dalam "senarai kelabu" bidang kuasa bukan koperasi untuk tujuan cukai.

Ini berlaku di tengah-tengah pendedahan dalam Kertas Pandora, yang memperlihatkan individu kaya dan berkuasa menyimpan aset di tempat percukaian.

Senarai EU adalah alat untuk mengatasi cara undang-undang untuk mengelakkan cukai, atau cara haram seperti penipuan cukai dan pencucian wang, dan penyembunyian asal-usul wang yang diperoleh secara haram.

Menurut dokumen EU, Malaysia telah berkomitmen untuk meminda atau menghapuskan "rejim pengecualian pendapatan sumber asing yang berbahaya" pada 31 Disember 2022.

Ini adalah kali pertama Malaysia dimasukkan ke dalam senarai EU yang tidak bekerjasama untuk tujuan cukai.

Negara lain yang masuk dalam senarai kelabu pada 5 Oktober adalah Kosta Rika, Hong Kong, Qatar dan Uruguay, sementara tnegara yang menjadi pusat kewangan luar pesisir seperti Anguilla, Dominica dan Seychelles dipindahkan dari senarai hitam ke senarai kelabu.

Menurut firma penasihat Ernst & Young (EY), senarai kelabu merujuk kepada 'Lampiran II', yang merangkumi negara-negara yang "belum mematuhi semua piawaian percukaian antarabangsa tetapi telah membuat komitmen untuk mereformasi dasar percukaian".

Ini bertentangan dengan senarai hitam, atau Lampiran I, dengan negara-negara berkenaan jelas "tidak bekerjasama".

Senarai ini disusun pada tahun 2017 untuk mengatasi pengelakan cukai dan dikemas kini secara berkala.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS