Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Muhyiddin: Kami bukan macam Dr M, PN takkan tipu rakyat
Diterbitkan:  Nov 12, 2021 8:05 PM
Dikemaskini: 12:35 PM

Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Muhyiddin Yassin berjanji bahawa gabungannya tidak akan mengikut jejak Dr Mahathir Mohamad dalam hal mengenai manifesto.

Kenyataan itu hadir ketika PN dijangka mengumumkan manifesto pilihan raya negeri (PRN) Melaka pada Ahad ini.

Muhyiddin menyorot bahawa Mahathir, ketika menjadi perdana menteri untuk kerajaan Pakatan Harapan (PH) dari 2018 hingga 2020 telah berkata bahawa manifesto "bukan kitab suci".

“Kita bukan Pakatan Harapan. Zaman PH, mereka janji bulan dan matahari tetapi kemudian Dr Mahathir kata manifesto tidak perlu dipatuhi.

"Kami tidak akan tipu rakyat Malaysia. Apabila kami telah membuat janji, kami akan menunaikannya. Agama kami menuntutnya," katanya pada sidang media selepas lawatan ke Bemban, Melaka untuk memerhatikan operasi kempen PN.

Bagi tujuan ini, Muhyiddin berkata satu jawatankuasa penyelia mungkin ditubuhkan untuk memastikan PN menunaikan janji jika menang dalam pilihan raya Melaka.

“Kami akan membentangkan manifesto kami yang sudah sedia dan membuktikan komitmen kami,” katanya.

Muhyiddin mengulangi komitmen PN untuk dasar antirasuah.

“Ini adalah prinsip kerajaan PN (persekutuan) semasa saya memimpinnya dan saya mahu mengulanginya supaya Melaka maju dengan kerajaan yang telus, prihatin, menolak salah guna kuasa dan memerangi rasuah,” katanya.

Muhyiddin dalam sidang akhbarnya juga terus merungut mengenai larangan menyeluruh terhadap kempen fizikal, sambil menambah bahawa dia telah bercakap dengan Kementerian Kesihatan Khairy Jamaluddin mengenai perkara itu.

Muhyiddin, yang juga pengerusi Majlis Pemulihan Negara Covid-19, maklum dengan kebimbangan Khairy.

Dia juga menyatakan bahawa peningkatan nilai R-naught atau kadar kebolehjangkitan kepada 1.0 semalam adalah isyarat yang membimbangkan.

Bagaimanapun, dia berkata prosedur operasi standard (SOP) membanteras Covid-19 tidak seharusnya sehingga menjejaskan demokrasi.

"Aktiviti sosial dibenarkan tetapi aktiviti politik tidak. Covid-19 tidak memilih antara acara sosial dan politik, katanya sambil menambah bahawa perkara yang penting adalah semua orang mematuhi SOP.

Dia juga mendedahkan bahawa salah satu pusat operasi pilihan raya PN telah dilanda Covid-19 dan ia segera ditutup dan kerja pembersihan sudah dijalankan.

"Kami akan patuh kepada SOP. Jika ada kejadian, kami akan bertindak tetapi kerajaan tidak harus menyekat sehingga tidak ada demokrasi. Saya tidak fikir itu adalah niat kerajaan," katanya.

Lihat Komen
ADS