Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PKR sahkan Napsiah tanding di Kempas, Muda terlepas Larkin

PRN JOHOR | PKR mengesahkan Ketua Wanita PKR Johor Napsiah Khamis akan bertanding di kerusi DUN Kempas semasa majlis pelancaran calon parti itu untuk selatan Johor hari ini.

Napsiah mengkritik secara terbuka selepas Amanah menyerahkan kerusi Puteri Wangsa kepada Muda.

PKR berkata ia menghormati Amanah diperuntukkan kerusi yang disifatkan boleh menang tetapi terkejut parti itu kemudian menyerahkannya kepada Muda.

Napsiah mahu bertanding di kerusi itu kerana dia telah melakukan kerja asas di sana.

Bagaimanapun, dia kini perlu berpuas hati dengan DUN Kempas, yang pernah disandang Allahyarham Osman Sapian, bekas menteri besar dari 2018 hingga 2019.

PKR juga mengumumkan Zamil Najwah Arbain (gambar, bawah) untuk bertanding di DUN Larkin, kerusi yang diminta Muda, menunjukkan perundingan tidak membuahkan hasil.

PKR berkata tiada kemajuan telah dibuat walaupun pada saat akhir rundingan malam tadi dan menunjukkan keputusan muktamad akan diketahui apabila calon diumumkan hari ini.

Timbalan Ketua PKR Johor Jimmy Puah menepati janjinya untuk tidak mempertahankan kerusi DUN Bukit Batu kerana bercadang untuk bertanding merebut kerusi parlimen pada pilihan raya umum akan datang.

Dia digantikan oleh Chiong Sen Sern.

Senarai lima calon PKR wilayah selatan adalah seperti berikut:

  • Zamil Najwah Arbain (Larkin)

  • Chiong Sen Sern (Bukit Batu)

  • SS Gopalakrishnan (Tiram)

  • Mohd Fakharuddin Moslim (Pasir Raja)

  • Napsiah Khamis (Kempas)

PKR akan mengumumkan baki 15 calon pada dua acara berasingan lewat hari ini.

Pada pukul 6 petang, parti itu akan mendedahkan calonnya untuk Johor tengah diikuti dengan pengumuman lain pada 9.30 malam dengan baki calon Johor utara akan diperkenalkan.

Rundingan dengan Muda

Pada majlis perasmian hari ini di Hotel Thistle, Johor Bahru, Ketua PKR Johor Syed Ibrahim Syed Noh memberitahu pemberita bahawa terdapat beberapa perbincangan antara PKR dan Muda, yang membawa kepada pengumuman PKR hari ini.

"Ada perbincangan berterusan tetapi saya rasa ada juga permintaan untuk kerusi. Jadi, pada saya, kami juga telah menawarkan (kerusi).

“Setakat ini, tiada titik pertemuan antara kedua-dia pihak dan saya telah memberi garis masa tertentu kerana kami juga perlu bergerak ke hadapan.

"Saya faham keperluan untuk kita bekerjasama, sebenarnya, itu bukan masalah, tetapi kita perlu bergerak ke hadapan. Saya tidak boleh menunggu sepanjang masa," kata Syed Ibrahim hari ini.

Ahli Parlimen Ledang itu bagaimanapun menafikan bahawa ini bermakna rundingan antara kedua-dua parti telah gagal.

“Saya tidak akan mengatakan gagal, saya akan mengatakan ia masih terbuka tetapi perlu dimuktamadkan.

"Kami mengumumkan calon hari ini jadi kami berkata, kami akan bertanding di kerusi itu. Jika anda tanya saya sama ada kerusi yang kami umumkan hari ini adalah yang ditandingi oleh Muda, ya, beberapa…

“Jadi, pada saya, sekarang mari kita fokus untuk memenangi kerusi,” katanya.

Sumber yang biasa dengan rundingan itu sebelum ini berkata tuntutan Muda untuk Gambir dan Larkin terlalu sukar untuk diterima, dan PKR sebaliknya bersedia menawarkan kubu kuat Umno di Sri Medan, Semarang dan Benut.

Sebelum ini telah ditetapkan bahawa peraturan asas untuk rundingan kerusi itu ialah mana-mana kerusi yang diinginkan Muda tidak boleh daripada kerusi yang pernah ditandingi PKR pada pilihan raya umum 2018.

Ini meninggalkan kerusi yang ditandingi oleh Bersatu tetapi diperuntukkan semula kepada PKR selepas Bersatu meninggalkan Pakatan Harapan.

Amanah dan DAP telah bersetuju untuk menyerahkan enam kerusi DUN kepada Muda untuk bertanding dalam PRN Johor.

Kerusi itu ialah Tenang, Bukit Kepong, Parit Raja, Machap, Puteri Wangsa dan Bukit Permai.

Hari penamaan calon ditetapkan pada 26 Feb manakala rakyat Johor akan keluar mengundi pada 12 Mac.

Lihat Komen
ADS