Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

PULASAN | Untuk kali kedua, saya terpaksa memetik nama seorang lelaki bangsa penjajah lagi kafir di negeri atas angin sana. Terpaksa. Sepatutnya saya tidak perlu menyebut atau mengeja nama Michael Bates itu langsung pun.

Ahli parlimen Parti Konservatif Britain itu ialah keturunan penjajah. Manalah layak untuk ditulis untuk dibaca oleh bangsa yang mulia lagi hebat seperti Melayu di tanah bertuah ini.

Tetapi untuk pembukaan pulasan ini, dengan berat hati saya menukilkan juga nama dia yang menawarkan diri meletak jawatan hanya kerana terlewat beberapa minit tiba di parlimen untuk menjawab soalan dikemukakan pembangkang.

Kemudian ada pula nama Iain Lees-Galloway yang terpaksa saya petik juga. Dia ialah seorang menteri bagi kerajaan New Zealand sehinggalah dipecat oleh seorang perempuan bernama Jacinda Ardern pada 22 Julai 2020.

Puncanya, Lees-Galloway menjalin hubungan dengan seorang wanita yang juga kakitangan di pejabatnya selama 12 bulan sehingga ia dikhuatiri boleh menjejaskan tanggungjawab sebagai menteri.

Ya, benar. Tidak ada bukti lelaki berusia 43 tahun itu sudah menyalahgunakan kuasa apabila bercinta dengan kakitangan bawahannya. Tetapi dia diketepikan daripada jawatan sebagai menteri imigresen New Zealand.

Sebelum Lees-Galloway dihukum, dunia menyaksikan kerajaan New Zealand menguruskan seorang lagi menterinya yang melanggar peraturan yang dibuat mereka sendiri.

Cuma kali ini Jacinda, 41, tidak perlu memecat sesiapa, kerana David Clark, 49, sendiri yang berundur dan meletakkan jawatannya sebagai menteri kesihatan. Hal itu dilakukan ahli parlimen Dunedin itu selepas didapati melanggar prosedur operasi standard berkenaan perintah kawalan pergerakan.

Negara yang malang

Sebelum meletak jawatan, Jacinda sudah menurunkan pangkat Clark selepas membawa keluarganya ke pantai ketika orang lain dilarang untuk bergerak bebas kerana Wellington mahu memastikan Covid-19 dapat dikalahkan.

Pada 2 Julai Clark menawarkan diri untuk meletak jawatan, dan Jacinda dengan senang hati menerimanya.

Dengan neraca kita, ternyata New Zealand sebuah negara yang disumpah malang dan terkutuk kerana satu demi satu menterinya berundur kerana kesipuan selepas terbabas melanggar undang-undang.

Asas perbuatan itu adalah moral, bukannya suatu jenayah. Clark dan Lees-Galloway tidak mencuri duit rakyat pun. Mereka juga tidak merompak, atau melanggar lampu merah. Tidak ada sebarang bukti juga mereka berkonvoi ke mana-mana sambil anggota keselamatan mengarahkan kenderaan lain berhenti atau ke tepi bagi memberi laluan kepada VVIP.

Tetapi mereka meletak jawatan. Alangkah malang dan buruknya nasib negara itu.

Sebenarnya ada banyak lagi nama orang kafir yang boleh disebut dan dipetik untuk menunjukkan bagaimana malangnya bangsa mereka kerana selalu bertindak berdasarkan persoalan moral.

Mereka sepatutnya belajar dari negara ini untuk berpolitik.

Kita di sini menjadi begitu maju dan terkedepan dari aspek menekuni siapa peserta siri pertandingan TV yang layak untuk jadi penyanyi, misalnya. Atau siapa yang perlu dikipas - atau dijilat - agar peluang menjadi calon tidak padam ketika PRU semakin menghampiri.

Moral di negara ini ialah sibuk mengendap pengunjung hotel murah untuk diserbu.

Berniaga sambil bekerja sebagai penjawat awam berjawatan tinggi tidak ada kaitan dengan moral. Membeli saham pada harga yang zahirnya tidak sepadan dengan gaji bulanan seseorang juga tiada kaitan dengan moral. Itu adalah persoalan 'undang-undang' yang perlu diuruskan dengan 'betul'.

Semuanya tak perlukan moral

Kalau didakwa di mahkamah, seseorang itu tidak dianggap bersalah sehinggalah hukuman dijatuhkan. Apabila hukuman dijatuhkan, dia masih tidak boleh dianggap bersalah sehinggalah rayuannya didengar dan diputuskan. Selepas rayuan ditolak, dia masih tak bersalah kerana di sana ada mahkamah yang lebih tinggi untuk mendengar permohonan rayuannya.

Kalau takdirnya nanti dia disabitkan bersalah juga, ingatlah bahawa tuan-tuan guru sudah berpesan: itu semua hanyalah mahkamah dunia. Sebagai Muslim kita ada mahkamah akhirat.

Sementara hidup, tidak ada apa-apa yang harus dimalukan. Dalil? Mahu dalil yang bagaimana - semuanya ada. Ia bukan saja di hujung jari, tapi sentiasa melekat di hujung lidah!

Seperti 'fatwa' Datok Nikah Kahwin kepada Puspawangi dalam Musang Berjanggut: "Eehh, salah jugaklah, tapi itu tak jadi apa sebab undang-undang dalam ini negeri kanda yang bikin. Itu semua boleh padam!"

Negara ini sudah berpuluh-puluh tahun bergerak tanpa pertimbangan moral. Sama ada dalam kerajaan, badan korporat, syarikat bermodal RM1 atau penjaja jajan. Semuanya tidak perlukan moral.

Menghabiskan masa berborak dan menikmati teh tarik lebih lama - atau hampir sama - dengan waktu bekerja adalah suatu kemestian untuk bangsa yang terpilih ini.

Kerana menimbang sesuatu dengan perkiraan moral itu ajaran Barat yang sudah pasti akan ke neraka pada akhirnya. Itulah kesudahan yang amat buruk.

Itik yang patah kakinya pun tidaklah seburuk kesudahan itu.

Jika di negara luar kebanyakan orang politiknya sibuk menjaga maruah dan integriti kerana ia sentiasa boleh dipersoalkan oleh rakyat, kita di sini sibuk mencari dalil untuk membersihkan diri sendiri.

Dan pada akhirnya kita pun akur bahawa ia adalah keputusan yang tepat. Kerana jika kita mengambil aspek moral sebagai neraca, barangkali akan kosonglah semua pejabat menteri yang ada sekarang.

Jika itu berlaku, siapa nanti yang akan mempengerusikan mesyuarat kabinet, kan? Dan siapa pula yang akan menjadi korum mesyuarat? Hendak berharap kepada menteri kanan, menteri kanan pun melanggar SOP!


AL-ABROR MOHD YUSUF ialah wartawan Malaysiakini yang sempat belajar mata pelajaran Tatarakyat pada zaman persekolahannya.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS