Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Muhyiddin: Masa saya jadi PM, PAS tak cerita 'potong-potong'

Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin cuba meredakan kebimbangan pengundi Cina tentang kerjasama partinya dengan PAS, yang pada masa lalu mendesak pelaksanaan hudud.

Bercakap pada majlis makan malam bersama masyarakat Cina semalam, Muhyiddin menegaskan bahawa PAS telah menjadi sebahagian daripada kerajaan ketika menjadi perdana menteri kelapan dan bertanya sama ada mereka pernah mendengar tentang "potong-potong", dalam rujukan jelas kepada hudud yang termasuk potong tangan sebagai hukuman.

“Ada orang Cina takut PAS... takut cerita ‘potong, potong, potong’.

"Ketika saya jadi perdana menteri, dalam parti saya dulu pun ada PAS. Tiga mentrei PAS. Sekarang pun tiga menteri PAS. Ada beberapa timbalan menteri PAS.

"Ada dengar dia cerita ‘potong-potong’? Tak ada lagi cerita. Pasal bila dia (PAS) sudah jadi kerajaan dia faham, dia kena ambil kira ini ada Cina, Melayu, India. Ada (agama) Islam , ada Buddhist, ada Hindu, dia kena jaga," katanya.

Makan malam di Johor Bahru, yang dianjurkan oleh pemimpin perniagaan Cina, dianjurkan di tengah-tengah kempen pilihan raya negeri (PRN) Johor.

Muhyiddin berkata dia tidak mahu melihat berulangnya PRN Melaka di mana peratusan keluar mengundi yang rendah dalam kalangan pengundi Cina menguntungkan BN yang akhirnya menang besar.

Muhyiddin berkata dia juga pernah mendengar naratif tertentu daripada rakan-rakannya bahawa masyarakat Cina harus bertolak ansur dengan rasuah BN dan kembali ke pangkuan gabungan itu demi kestabilan politik kerana perniagaan mereka bergelut akibat ketidakstabilan.

“Ada rakan-rakan Cina yang mengatakan bahawa orang Cina, memandangkan kesukaran, memikirkan untuk kembali kepada BN supaya masalah itu dapat diselesaikan.

"Saya tanya 'nak sokong BN?'. Mereka kata Najib, tak apa, biar dia curi sikit. Macam mana boleh dia curi sikit? Yang lain pun mungkin ikut dia," katanya, merujuk kepada bekas perdana menteri Najib Razak.

Najib telah disabitkan dengan pengubahan wang haram, salah guna kuasa dan pecah amanah jenayah dan sedang dalam proses rayuan berhubung hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta di Mahkamah Persekutuan.

Najib telah membuat penampilan secara terbuka dalam kempen PRN Johor, menjanjikan kembali ke "zaman kegemilangan" masa lalu.

Sementara itu, Muhyiddin juga membidas Najib kerana kes rasuah.

"Dia telah didakwa di mahkamah... saya tidak tahu bila kes itu akan selesai. Tetapi entah bagaimana, dia masih pergi ke seluruh negara.

"Baru minggu lepas dia pergi ke kawasan saya. Saya terlupa nak suruh orang kampung kunci pintu sebab ada perompak masuk ke kawasan saya di Pagoh. Syukur tiada apa yang hilang," sindir ahli Parlimen Pagoh itu.

Muhyiddin merayu pengundi Cina supaya tidak bertolak ansur dengan rasuah sebagai pertukaran kepada janji kestabilan oleh BN.

"Kalau ada orang fikir BN akan bawa kestabilan, itu salah sama sekali. Anda mesti pilih pemimpin yang anda percayai untuk menjaga negara dan negeri.

"Bagaimana anda boleh meletakkan orang dari kluster mahkamah, yang terlibat dalam banyak salah laku, yang korup, untuk menjaga negeri anda," kata Muhyiddin.

Kempen untuk pilihan raya Johor bermula pada 26 Feb. Rakyat Johor akan keluar mengundi pada 12 Mac.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS