Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Kelonggaran masa 6 bulan pada majikan risikokan pekerja asing'

Aktivis hak pekerja asing berkata kelonggaran dengan memberikan masa kepada majikan selama enam bulan selepas membawa masuk pekerja asing bagi mematuhi prasyarat di bawah pelan penggajian pekerja asing yang baru akan membuka lagi risiko eksploitasi.

Pengarah Inisiatif North-South Adrian Pereira berkata ini memandangkan Malaysia sudah mempunyai rekod buruk dalam melindungi hak pekerja asing, termasuk bukti dokumen pemerdagangan dan buruh paksa.

"Sekarang jika kita melonggarkan kriteria dan mekanisme pematuhan, sudah tentu kita akan meletakkan pekerja pada risiko yang lebih tinggi.

"Jadi anda tahu kita mempunyai rekod buruk, kita gagal membaiki banyak aspek proses pengambilan pekerja asing, dan sekarang anda berkata mari kita melonggarkan lagi kriteria," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Daripada membenarkan majikan mengambil pekerja asing dengan segera, Pereira berkata kerajaan seharusnya terlebih dahulu memastikan pematuhan majikan terhadap semua keperluan asas, dan bukannya melakukan pemeriksaan hanya enam bulan kemudian.

"Anda mungkin tidak melakukan semakan asas seperti yang disenaraikan ejen penggajian pekerja asing, sama ada mereka berlesen, sama ada mereka mengutip yuran pengambilan mengikut undang-undang, syarat kerja mereka.

"Perkara itu memerlukan masa dan peringkat awal penggajian sentiasa menjadi titik paling penting dan faktor penentu sama ada warga asing itu akan mempunyai hak sepanjang berada di Malaysia," katanya.

Selanjutnya, Pereira menyorot piawaian global yang lebih tinggi mengenai perlindungan hak pekerja dan kesannya terhadap perniagaan, melihat bagaimana syarikat memenuhi pelbagai keperluan alam sekitar, sosial dan tadbir urus.

Pereira berkata kerajaan tidak boleh berkompromi dalam perkara itu, dengan alasan bahawa perniagaan mempunyai masa yang cukup semasa penutupan pandemik Covid-19 untuk membuat persiapan sebaik sahaja ia beroperasi semula.

“Sekarang mereka diberi enam bulan lagi untuk akur. Dalam enam bulan banyak perkara boleh berlaku, pemerdagangan manusia pun boleh berlaku. Kemalangan, pekerja boleh dijual kepada syarikat lain.

“Kita benar-benar perlu tegas dan tidak berkompromi dalam perkara ini,” katanya.

“Ini juga akan memberi kesan kepada rakyat Malaysia yang menganggur jadi kita tidak harus terus menangguhkan pembaharuan.

"Kita sedang merugikan pekerja tempatan dan juga pembaharuan global terhadap buruh, dan ini akan memberikan dilema besar kepada rantaian bekalan dan jenama yang beroperasi di Malaysia," kata Pereira.

Sambil menyifatkan pengumuman terbaru itu sebagai langkah kebelakang untuk pembaharuan buruh, Pereira mengulangi gesaan daripada pemain industri agar keseluruhan proses penggajian pekerja asing diletakkan di bawah Kementerian Sumber Manusia, bukannya Kementerian Dalam Negeri.

Pada Khamis, Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail berkata majikan yang berjaya membawa masuk pekerja asing di bawah pelan penggajian dan kuota baru akan diberi tempoh enam bulan untuk mematuhi prasyarat tersebut.

Prasyarat ini termasuk pematuhan kepada undang-undang buruh, melayakkan pekerja asing mengambil kuota di bawah Kementerian Sumber Manusia dan membayar gaji minimum.

Dia juga berkata penguatkuasaan bersama Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Sumber Manusia serta agensi berkaitan akan dilaksanakan selepas tempoh enam bulan tamat.

Lihat Komen
ADS