Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Isu barisan panjang di kaunter imigresen KLIA berterusan

Isu barisan panjang di kaunter imigresen Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) nampaknya berterusan walaupun Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Tiong King Sing menggesa proses yang lebih cepat.

Seorang pengembara luar negara, yang hanya mahu dikenali sebagai TH, memberitahu Malaysiakini bahawa dia terpaksa menunggu lebih sejam di pusat pemeriksaan imigresen hari ini selepas pulang dari Jakarta, Indonesia.

“Saya tiba di sini pada pukul 3.30 petang. Beratur (di imigresen) mengambil masa kira-kira sejam,” katanya.

Tambah TH, dia hanya melepasi pusat pemeriksaan imigresen sekitar jam 4.55 petang.

Dia berkata aerotrain KLIA, yang digunakan untuk perjalanan antara pusat pemeriksaan lapangan terbang, turut tidak beroperasi.

“Bagaimana negara boleh mengharapkan lebih ramai pelancong sedangkan kita tidak dapat menampung mereka sebaik mereka tiba?

“Apa gunanya membina dan membangunkan bangunan tertinggi di dunia, sedangkan objektif utama anda adalah untuk menarik perhatian, tetapi anda tidak dapat memberikan pengalaman perjalanan lancar yang cekap untuk pelancong sebaik mereka tiba?” keluh TH.

Klip video yang dihantar oleh TH kepada Malaysiakini memaparkan ratusan pelancong sedang beratur di kaunter imigresen.

Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Tiong King Sing

Kekurangan tenaga kerja

Semalam, Tiong membidas Jabatan Imigresen kerana prosedur pemeriksaan lambat di KLIA bagi pelancong yang baru tiba.

Menteri itu sendiri menyaksikan proses pelepasan imigresen di KLIA selepas menerima aduan.

Tiong menyimpulkan bahawa kekurangan tenaga kerja membawa kepada isu itu, meminta Kementerian Dalam Negeri untuk menyelesaikan masalah tersebut.

“Saya dapati barisan di kaunter imigresen masih terlalu panjang dengan ketibaan beratur selama dua jam atau lebih.

“Masalah kekurangan tenaga kerja yang ditempatkan di pintu masuk di lapangan terbang antarabangsa bukanlah perkara baru dan telah dikritik berulang kali.

“Jika Malaysia ingin mengalu-alukan kembali pelancong antarabangsa sebagai destinasi pilihan yang kompetitif, ia mesti menyelesaikan segera isu kekurangan kakitangan di pusat pemeriksaan imigresen dan kastam ini dengan segera.

“Pelancong dan ketibaan antarabangsa lain yang terpaksa menunggu selama dua jam tidak sepatutnya diterima oleh sesiapa lagi,” katanya dalam satu kenyataan.

Tiong menambah bahawa reka bentuk semasa pusat pemeriksaan imigresen, yang mengambil masa purata dua hingga tiga minit untuk setiap pelepasan imigresen, adalah "lapuk".

“Purata dua hingga tiga minit untuk melengkapkan pelepasan imigresen dianggap sangat tidak cekap berbanding 30 saat yang diperlukan oleh sistem pelepasan lanjutan lain,” katanya.

Bagaimanapun, menteri itu menyatakan bahawa kakitangan tambahan tidak akan menyelesaikan isu masa menunggu yang lama dalam jangka panjang, berikutan ketibaan pelancong secara beransur-ansur apabila penerbangan ke Malaysia meningkat.

Justeru, katanya, Jabatan Imigresen dan Kementerian Dalam Negeri perlu menaikkan pangkat pegawai yang mempunyai pengetahuan tentang prosedur ke jawatan yang betul.

Tiong turut menggesa agar sistem pengecaman muka diperluaskan kepada semua pelawat antarabangsa dan bukan sahaja mereka yang mempunyai pas jangka panjang.

Dia berkata pihak berkuasa perlu mempertimbangkan untuk menempatkan kakitangan yang mahir dalam pelbagai bahasa di kaunter imigresen.

Ini kerana, katanya, tidak semua pelancong asing berkemungkinan mahir berbahasa Inggeris yang boleh menyebabkan pelepasan lambat atau salah faham berlaku.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS