Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PAS jangka PH, BN akhirnya bermasalah walau bekerjasama

PAS melihat kerjasama yang dijalin parti-parti dalam kerajaan bagi menghadapi pilihan raya negeri (PRN) tidak lama lagi hanya akan mencetuskan konflik sesama mereka.

Naib Presiden PAS Mohd Amar Abdullah berkata jangkaan itu dibuatnya berdasarkan pengalaman mereka bersama dengan Umno sebelum ini yang berakhir dengan kegagalan.

"Sebab pengalaman kita dengan Umno, mereka nak banyak kerusi, itu antara sebab kita (PAS) tak boleh bekerjasama dengan Umno dalam PRU ke-15 lalu. Dia nak jadi ‘abang besar’.

"Jadi saya jangka suasana sama akan dihadapi oleh mereka (BN dan PH) terutama di negeri-negeri yang pernah dikuasai Umno.

"Kita jangka akan berlaku konflik antara BN dan PH dalam nak menentukan kerusi," katanya ketika ditemui media di pejabatnya di Kota Bharu, hari ini.

Timbalan menteri besar Kelantan itu berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kerjasama parti-parti dalam kerajaan persekutuan untuk berdepan PRN.

Malam tadi Sekretariat Kerajaan Perpaduan mengumumkan penubuhan tiga jawatankuasa termasuk jawatankuasa pilihan raya bagi merangka strategi menghadapi PRN di enam negeri yang perlu diadakan tidak lama lagi.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata dua lagi jawatankuasa ialah Jawatankuasa Strategi dan Jawatankuasa Pemantauan Agenda Kerajaan dan Politik.

"Jawatankuasa Pilihan Raya akan menumpukan pilihan raya negeri yang akan diadakan pada bila-bila masa termasuk hal-hal pembahagian kerusi serta memastikan tapak dan kesepakatan yang kukuh antara parti termasuk Sabah dan Sarawak," katanya.

Mohd Amar berkata PAS memang menjangkakan parti dalam kerajaan akan membentuk kerjasama lebih erat sebagai menghadapi saingan PN dalam PRN.

Justeru katanya PAS memang mengakui kerjasama berkenaan akan memberikan saingan sengit kepada mereka.

Justeru katanya PAS dan PN perlu bertindak balas dengan cara yang betul bagi menangani cabaran tersebut.

"Saingan akan jadi lebih sengit sebab sebelum ini berpecah tiga penjuru (dalam pilihan raya).

"(Sekarang) Ia akan jadi persaingan lebih sengit dan PAS perlu bekerja lebih kuat," katanya.

Lihat Komen
ADS