Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
KPU Indonesia siasat dakwaan kertas undi bertanda di Malaysia

Suruhanjaya Pilihan Raya Umum (KPU) Indonesia sedang menyiasat dakwaan penemuan kertas undi pos yang telah ditanda terlebih dahulu untuk pemilihan legislatif dan presiden yang sedang berlangsung, daripada pengundi awal di Malaysia.

Bercakap kepada pemberita di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur, Ketua KPU Hasyim Asy’ari berkata pihak berkuasa Indonesia dari Jakarta sedang bekerjasama dengan pegawai mereka yang berpangkalan di Malaysia untuk mengesahkan dakwaan yang disebar secara meluas di media sosial.

“Kalau memang boleh ditemukan (kejadian seumpamanya) dan itu betul kertas undi dari KPU, dan itu memang betul terjadi di Malaysia, tentu saja itu dianggap undi rosak. Kerana apa? Pengundi harus ‘mencoblos’ (mengundi) sendiri dan tidak boleh diwakilkan," katanya.

Dakwaan terbaru ini masih belum dapat disahkan, namun semasa pilihan raya presiden 2019, Badan Pengawasan Pemilihan Umum (Bawaslu) Indonesia mengesyorkan agar 319,293 pengundi pos Indonesia mendaftar di kedutaan Malaysia di Kuala Lumpur pada masa itu untuk membuat undian semula.

Syor itu susulan penemuan lebih 50,000 kertas undi bertanda untuk presiden Indonesia Joko Widodo dan naib presiden Maaruf Amin, di dua lokasi di Kajang dan Bangi.

Mengulas lanjut, Hasyim bagaimanapun berkata sistem undi pos kekal relevan bagi warga Indonesia yang berdaftar di luar negara.

"(Undi pos) masih layak (relevan). Tetapi masih harus disahkan dari segi nama-nama pengundi pos, alamat mereka, baru diberikan kertas undi. Undi pos dipertahankan tetapi prosesnya diperbaiki,” kata Hasyim.

Mana-mana warga Indonesia yang menetap di luar negara akan dimaklumkan oleh KPU sama ada mereka adalah pengundi pos berdaftar atau dikehendaki membuang undi secara fizikal di pusat pengundian fizikal atau melalui kaedah ketiga, "kotak suara keliling".

Penerima undi pos dikehendaki memulangkan undi mereka yang telah ditanda kepada Kedutaan Indonesia di pangkalan jawatankuasa penganjur yang menyelaraskan pengundi luar negara.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS