Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Hanipa harap Anwar buktikan dia 'reformis sejati'
Diterbitkan:  Feb 26, 2024 4:42 PM
Dikemaskini: 11:02 AM

Bekas timbalan menteri undang-undang pentadbiran PH dari 2018 ke 2020 Mohamed Hanipa Maidin tampil mengkritik kerajaan berhubung cara pengendalian dua isu semasa.

Katanya, dia tidak bersetuju dengan gesaan Perdana Menteri Anwar Ibrahim supaya isu kejatuhan ringgit tidak dipolitikkan dan pendirian polis terhadap perarakan badan pemantau pilihan raya Bersih ke Parlimen esok.

Bagaimanapun, bekas ahli parlimen Amanah itu berkata dia bersedia memberi peluang kepada pengerusi PH itu untuk membuktikan dirinya masih seorang reformis sejati walaupun keadaan seolah-olah memberi gambaran berbeza.

"Adalah diharapkan bahawa dia benar-benar seorang reformis dan bukan disahkan sebagai seorang deformer (perosak)," katanya kepada Malaysiakini.

Merujuk kenyataan Anwar bahawa ringgit yang semakin lemah tidak seharusnya dipolitikkan, Hanipa berkata ini bertentangan dengan kebebasan bersuara.

“Ia tidak mencerminkan budaya reformasi yang pernah dipropagandakan dan dipromosikan oleh PMX (Anwar),” katanya.

Di media sosial, Hanipa menyebut gesaan Anwar itu sebagai "tidak dapat dibayangkan, tidak rasional dan tidak logik".

"Kerajaan tidak perlu bimbang tentang serangan politik, ia sentiasa boleh bertindak balas terhadap serangan itu," tambahnya.

Perdana menteri, yang mendapat kritikan hebat berhubung prestasi ringgit yang tidak memberangsangkan, berkata kerajaan sedang berusaha untuk memperbaiki keadaan.

Dia juga memaklumkan bahawa mata wang Asean lain turut merosot dengan dolar Singapura menjadi satu-satunya mata wang tunggal di rantau ini yang menentang penurunan itu.

Graduan ‘sekolah Bersih’

Mengenai Bersih, Hanipa berkata kerajaan juga perlu menghormati hak NGO pemantau pilihan raya itu untuk mengadakan perarakan secara aman.

“Saya percaya kedua-dua perdana menteri dan menteri PH dalam kerajaan sekarang sedar Bersih dan agenda reformasinya yang benar dan tulen,” katanya.

“Tidak keterlaluan untuk mengatakan ramai pemimpin PH sebenarnya ‘lulus’ daripada ‘sekolah demokrasi jalanan Bersih’ melainkan, sudah tentu, mereka mengalami amnesia (hilang ingatan),” tambahnya.

Hanipa berkata polis memberi amaran secara berlebihan kepada orang ramai supaya tidak menyertai perarakan ke parlimen yang dirancang Bersih.

“Dan seperti biasa polis juga telah memetik peruntukan Akta Perhimpunan Aman (PAA) untuk menggagalkan perhimpunan yang dicadangkan itu (atas sebab) menyalahi undang-undang kerana tiada notis difailkan untuk memaklumkan pihak berkuasa mengenai cadangan perhimpunan aman itu.

“Polis harus sedar bahawa idea keseluruhan penubuhan PAA adalah untuk polis memudahkan sebarang perhimpunan yang sah.

Angan-angan reformasi

"Malangnya apabila bercakap mengenai isu penganjuran mana-mana perhimpunan aman, pasukan polis kita cenderung untuk mengecewakan daripada memudahkan perhimpunan aman seperti itu," katanya.

Hanipa berkata dia boleh faham jika menteri Umno dan BN tidak berpuas hati dengan Bersih kerana penentangan mereka terhadap gerakan itu sejak awal lagi.

“Tetapi jangan kita lupa kerajaan sekarang bukan kerajaan BN walaupun terdapat beberapa menteri BN di dalamnya.

“Setakat hari ini, masih Anwar yang menerajui kerajaan. Oleh itu, Anwar berhutang kepada orang ramai untuk membawa reformasi yang sebenar. Lagipun dia lantang menyeru reformasi.

“Nampaknya orang ramai tidak begitu gembira dengan pentadbiran beliau sekarang. Nampaknya saya menganggap kegagalannya untuk membawa reformasi yang sebenar telah menghasilkan keresahan yang tulen kepada ramai orang.

"Janji-janjinya untuk membawa reformasi terdengar seperti angan-angan,” tambahnya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS