Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Gangguan seksual di kampus: Kumpulan siswa tuntut UM lebih tegas

Kumpulan mahasiswa Universiti Malaya telah menyerahkan memorandum kepada pihak universiti menggesa langkah lebih tegas untuk melindungi pelajar daripada gangguan seksual di kampus.

Tuntutan ini selepas kumpulan itu menjalankan tinjauan awal tahun ini dan mendapati hampir satu perempat daripada pelajar UM pernah mengalami gangguan seksual sepanjang pengajian mereka.

Selepas menyerahkan memorandum itu, Presiden Kelab Feminis Universiti Malaya (UMFC ) Chin Jes Weng (gambar bawah) memberitahu pemberita pihaknya turut menuntut penubuhan jawatankuasa antisalah laku seksual dalam kesatuan siswa UM.

Ia juga memerlukan semakan semula peraturan antigangguan seksual sedia ada dan untuk meningkatkan kesedaran tentang gangguan seksual di kalangan siswa dan kakitangan universiti.

Chin bersama lima ahli UMFC hadir ke Pejabat Hal Ehwal Pelajar UM pada 12.30 tengah hari ini untuk menyerahkan memorandum itu.

Penolong Pendaftar Kanan Hal Ehwal Pelajar UM Rozaini Abdul Rahim menerima memorandum itu bagi pihak universiti dan berjanji akan menyampaikannya kepada unit integriti di bawah pejabat canselor untuk semakan dan menjemput UMFC bagi perbincangan lanjut.

Menurut Chin, UMFC menjalankan tinjauan melibatkan 200 pelajar UM dari 4 Jan hingga 17 Jan, dengan 22.5 peratus responden mendakwa pernah mengalami gangguan seksual.

Daripada mereka yang terjejas, hanya 11.1 peratus berkata mereka telah mengambil tindakan susulan seperti membuat aduan rasmi.

Di samping itu, 83 peratus responden tidak mengetahui peraturan antigangguan seksual universiti.

Keadaan itu amat berbeza dengan kedudukan universiti dalam Kedudukan Universiti Dunia Pendidikan Tinggi Times 2023 apabila menduduki tempat ketiga di dunia dari segi kesaksamaan jantina, kata Chin.

Dia berkata UM pernah mengadakan kuliah semasa minggu orientasi mengenai pencegahan gangguan seksual, tetapi amalan itu dihentikan semasa pandemik Covid-19.

Universiti harus menghidupkan semula amalan itu untuk meningkatkan kesedaran tentang gangguan seksual dalam kalangan mahasiswa dan kakitangan, katanya.

Lihat Komen
ADS