Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah memerintahkan pihak pendakwa supaya membenarkan Datuk Seri Anwar Ibrahim meneliti rakaman CCTV yang didakwa tempat kejadian, jika salinan yang diberikan tidak jelas.

Beliau juga emerintahkan supaya nota pemeriksaan doktor Hospital Kuala Lumpur ke atas pengadu - Mohd Saiful Bukhari Azlan - turut diserahkan kepada pihak peguambela.

Hakim Mohd Zabidin juga mahu pihak pendakwa menyerahkan kepada pihak peguambela kenyataan saksi dari tujuh individu.

Bagaimanapun, mahkamah tidak membenarkan permohonan pihak peguambela untuk mendapatkan sampel DNA yang relevan dan testimoni video Mohd Saiful kepada polis yang dirakam pada 30 Jun 2008.

Sebelum itu, Mahkamah Tinggi menangguhkan prosiding pada jam 10 pagi tadi untuk memboleh hakim membuat keputusan selepas mendengar hujah balas peguambela Edmund Bon dan Amer Hamzah Arshad terhadap hujah ketua pendakwaraya Yusof Zainal Abiden bahawa semua dokumen telah diserahkan kepada pihak peguambela.

Pihak peguambela memohon supaya pihak pendakwa menyerahkan set lengkap dokumen-dokumen asal, kenyataan saksi, rakaman CCTV dan bahan bukti lain yang berkaitan dengan tuduhan liwat terhadap Anwar.

Pembelaan utama Anwar ialah telah menyerahkan notis alibi kepada pihak pendakwa, bahawa tuduhan terhadap Anwar itu satu konspirasi politik, bahawa pengadu (Mohd Saiful) tidak boleh diperayai, bahawa terdapat gangguan pada bukti penting serta bukti pemeriksaan perubatan mendapati tidak berlaku penetrasi.

Sebelum prosiding bermula pagi tadi, peguam R Sivarasa yang mengetuai pasukan peguambela Anwar - selepas Sulaiman Abdullah menarik diri semalam - meminta hakim mmerintahkan pegawai penyiasat Jude Pereira keluar dari dewan mahkamah.

Pereira yang juga hadir dalam prosiding semalam, merupakan saksi utama pihak pendakwa, kata Sivarasa.

Hakim bersetuju dan memerintahkan Pereira meninggalkan dewan mahkamah.

Selepas hakim membuat keputusan terhadap pemohonan mendapatkan bahan bukti berkenaan, mahkamah dijangka menetapkan tarikh sebutan permohonan Anwar untuk membatalkan tuduhan terhadapnya dan menetapkan tarikh baru perbicaraan, bergantung kepada permohonan-permohonan sebelum ini.

Baca berita penuh

ADS