Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Agong lancar pameran 'Khazanah Dunia'
Diterbitkan:  Jul 31, 2010 9:54 AM
Dikemaskini: 2:39 AM

Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin hari ini berkenan melancarkan Pameran 'Warisan Khazanah Dunia: Seni Hiasan Permata India Dinasti Mughal' di Muzium Kesenian Islam, di Kuala Lumpur.

Baginda dan Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah turut mencemar duli melawat bilik pameran di muzium itu yang menyimpan pelbagai bahan dan artifak dari zaman pemerintahan Dinasti Mughal, terutamanya dari abad ke-16 hingga ke-18.

Artifak tersebut adalah koleksi peribadi pengumpul koleksi seni barangan permata India terkenal dari Kuwait, Sheikh Nasser Sabah al-Ahmed al-Sabah dan isteri Sheikha Hussah Sabah al-Salem al-Sabah.

Antara yang dipamerkan pada pameran yang bermula hari ini hingga hujung tahun ialah barangan kemas dan senjata yang dihiasi dengan permata India.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim, Menteri Minyak dan Penerangan Kuwait Sheikh Ahmad Abdullah al-Ahmad al-Sabah dan Pengarah Muzium Kesenian Islam Malaysia Syed Mohamad Albukhary.

Terdahulu Tuanku Mizan berangkat menghadiri Majlis Bacaan Yassin, Tahlil dan Doa Selamat di Masjid Negara sempena sambutan Hari Pahlawan 2010 esok.

Turut hadir Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

--Bernama

ADS