Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mencabar ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad supaya menyokong pendirian presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang "sebagai seorang Melayu" dalam isu pemberian diskaun kepada Bumiputera untuk membeli hartanah.

"Saya cuma hendak tanya, apakah (Khalid) sebagai seorang Melayu sanggup melihat pihak lain nak mempersendakan hak Melayu dalam perlembagaan.

azlan "Yang saya sebut dan ulas itu kerana kenyataan Datuk Hadi adalah tepat dan betul.

"Jadi apabila ia tepat dan betul, sebagai seorang pemimpin saya hormati pandangan dia," katanya dalam satu sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Muhyiddin juga berkata, beliau juga tidak memandang bahawa sokongan yang diberikannya ke atas kenyataan hadi itu sebagai usaha untuk "melaga-lagakan" Khalid dengan pemimpin Pakatan Rakyat, seperti yang didakwa ahli parlimen PAS itu semalam.

Lagakan Hadi-Khalid?

"Saya cuma hendak tanya adakah beliau setuju dengan kenyataan presidennya. Nanti dia beritahu saya ini lagi hendak melagakan dia dengan Hadi pula.

"Saya tidak fikir tujuan kita hendak melagakan. Kita hendak menjelaskan yang hak saja," katanya yang menyifatkan Khalid kini berasa "takut dan bimbang" atas pendiriannya Abdul Hadi.

NONE "Pasti sebagai Melayu-Islam (Abdul Hadi) tidak terlepas daripada hendak mendukung perjuangan itu yang terkandung dalam perlembagaan," katanya lagi.

6 Ogos lalu, Abdul Hadi berkata hak dan keistimewaan Bumiputera khususnya orang Melayu yang merupakan penduduk majoriti di negara ini perlu dikekalkan.

Menurut beliau realiti pada masa ini ialah golongan Bumiputera majoritinya masih miskin dan mereka sememangnya berhak mendapat hak dan keistimewaan yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Sehari kemudian, Muhyiddin berkata kenyataan presiden PAS itu sebagai tepat dan Hadi sudah pasti merujuk apa yang termaktub di dalam perlembagaan negara walaupun kenyataan yang dikeluarkannya itu adalah bertentangan dengan pendirian dalam Pakatan Rakyat.

Khalid sebaliknya menyifatkan Muhyiddin sebagai 'batu api' yang didakwa cuba melaga-lagakan PAS dan DAP.

 

ADS