Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Sekalipun Umno mentadbir negara ini sejak merdeka, ahli Majlis Tertingginya Datuk Saifuddin Abdullah mengakui parti itu masih  dikuasai ahli yang dianggap sebagai hardliner atau beraliran keras.

NONE Bagaimanapun, katanya, kumpulan itu perlahan-lahan semakin mengecil dengan kehadiran golongan yang percaya pada tranformasi dan mahu membuat perubahan berdasarkan kehendak pucuk pimpinan parti.

Jumlah kedua-dua kumpulan itu kini masih lagi kecil, dan beliau berharap untuk melihat bilangannya bertambah.

"Sokongan terhadap reform (pembaharuan) - atau istilah yang Datuk Seri Najib (Razak) transformasi - saya lihat ia berlaku dalam tiga keadaan.

"Pertama, memang ada kumpulan dalam Umno yang percaya kepada tranformasi, dan mereka akan bercakap tentang tranformasi itu, sama ada Datuk Seri Najib bercakap ataupun tidak. Yang ini angkanya sangat kecil.

"Kedua, ada yang menyokong tranformasi, bila Datuk Seri Najib cakap. Bila Datuk Seri Najib cakap, dia akan sokong. Kalau Datuk Seri Najib tak cakap, dia tak sokong. Dan dia pun tak cakap.  

"Yang ketiga dan lebih besar ialah (mereka) yang selesa dengan keadaan semasa dan merasakan apa yang Umno lakukan sudah memadai," kata Saifuddin ketika ditanya tentang cabaran pembaharuan Umno, yang terpaksa berdepan "orang lama" dan kumpulan "beraliran keras".

NONE Beliau berkata kumpulan ketiga ini cuma mahu parti itu membuat penambahbaikan dari sudut strategi dan taktik untuk menang dalam pilihan raya.

Ketika diwawancara Malaysiakini sempena perhimpunan agung Umno, Saifuddin juga berkata jumlah kumpulan ketiga - yang beraliran keras - adalah kumpulan terbesar berbanding yang lain.

"Walaupun ada dalam kumpulan ketiga ini, bila Datuk Seri Najib cakap berubah menjadi nombor dua; tetapi yang saya fikir Umno perlukan adalah tambah kumpulan nombor pertama dan juga tambah kumpulan dua pun tak mengapa.

"Saya fikir nombor satu itu bertambah empat kali ganda agaknya dan nombor dua itu jadi majoriti, pun cukup (untuk membuat tranformasi)," katanya.

'Bulatan kedua '

Ditanya bagaimana Umno berdepan dengan kumpulan beraliran keras itu, Saifuddin menggesa keseluruhan ahli Umno memahami bahawa rakyat sudah berubah, bukan sahaja dalam politik dan pilihan raya, tetapi dengan cara yang lebih besar.

"Saya lihat dalam sejarah manusia, ada waktu-waktu tertentu, perubahan itu berlaku atas faktor-faktor yang tertentu, misalnya apa yang berlaku di negara Arab. Dia kalau nak berubah, dia tak boleh tahan," tegasnya.

NONE Dengan memberi contoh, pada tahun 1970-an perubahan berlaku di negara Islam termasuk Malaysia, India, Pakistan, Bangladesh, Indonesia dan Selatan Thailand susulan fenomena kebangkitan Islam yang dianggapnya sebagai 'bulatan pertama'.

"Sekarang ini berlaku lagi, saya panggilkannya sebagai 'bulatan kedua'. Saya fikir kita sebagai negara merdeka sudah lama, walaupun rakyat Malaysia ada bermacam-macam, ada kelas menengah, ada golongan intelektual dan sebagainya.

"Dalam bulatan kedua ini, berlakunya realiti baru ini... Ada media baru. Dalam bulatan pertama media baru itu ada, tetapi hanya digunakan sebagai alat komunikasi.

"Walaupun saya ada Facebook dan Twitter dan saya sharing online (berkongsi online), tetapi anak saya, buat tutorial (secara) online. Itu sudah lain dah tu, maknanya pada dia adalah cara hidup," katanya sambil menegaskan media baru membuka luas pandangan rakyat berbanding bulatan pertama.

[Baca berita penuh]

ADS