Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pakatan ikrar tutup loji Lynas bila tawan Putrajaya

Satu usul tergempar bagi membatalkan loji pemprosesan nadir bumi Lynas Advanced Materials Plant (Lamp) di Gebeng akan dibentangkan di Dewan Rakyat apabila parlimen bersidang semula 12 Mac ini.

NONE Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi jaminan bahawa jika Pakatan Rakyat menumbangkan BN dan menguasai Putrajaya pada pilihan raya umum akan datang, mereka akan menutupkan operasi kilang bernilai RM700 juta itu.

"Kalau kita di Putrajaya, kita akan batalkan Lynas," kata Anwar pada kira-kira hampir 10,000 hadirin di padang MPK4 di Kuantan hari ini yang berhimpun bagi membantah operasi kilang dari Australia itu.

Menurutnya, Pakatan itu tidak akan mempertahankan mana-mana dasar yang menindas rakyat dan merosakkan alam sekitar.

"Pakatan memberi sokongan kepada kumpulan Anti-Lynas, kita minta semua kaum bersatu kerana ia isu Malaysia.

"Saya nak sampaikan mesej, kepada rakyat dan kerajaan Australia perlu bertanggungjawab dengan keselamatan rakyat Malaysia.

NONE "Kami tidak mahu mengorbankan masa depan kami dengan projek ini," kata ketua pembangkang itu sambil melaungkan reformasi dan Hidup Rakyat.

Isu Lynas, kata anwar, bukannya isu perkauman seperti yang sering didakwa Umno, tetapi adalah isu keselamatan rakyat Malaysia berbilang kaum.

Sehubungan itu, beliau turut mendesak pihak kerajaan mendengar suara dan bantahan rakyat berhubung isu itu.

Beliau juga menempelak pemimpin yang didakwanya korup dan tidak menghormati kehendak rakyat.

"Mereka hanya faham duit, duit, duit," kata sambil melaungkan tolak rasuah dan bangkit rakyat. Hadirin kemudiannya menyambut laungan itu.

Sebelum itu, Pengerusi BERSIH 2.0 Datuk S Ambiga turut menyampaikan ucapan sambil menegaskan bahawa NGO BERSIH bersama Himpunan Hijau.

himpunan hijau 2 260212 stage front view "Hari ini 'Kuning' bersama-sama dengan Hijau. Rakyat Malaysia tolak Lynas, Rakyat Malaysia tolak sesiapa sahaja yang sokong Lynas," katanya.

Beliau turut menempelak pihak tertentu yang membuat keputusan tentang Lynas, sebaliknya tinggal jauh dari Gebeng.

Ambiga juga bertanyakan kepada hadirin sama adakah mereka telah mendaftar mengundi. Kemudian rakyat melaungkan "Ya".

Sehubungan itu, beliau mahu 100 peratus rakyat keluar mengundi pada pilihan raya umum akan datang.

"Kita tolak calon yang sokong Lynas, tolak calon yang tidak berintegriti," sambil melaungkan Hidup Rakyat, Hidup Hijau dan Hidup Bersih beberapa kali.

Selepas itu, giliran seorang peserta dari unit amal PAS membacakan tiga resolusi Himpunan HIjau 2.0 yang kemudiannya diikuti oleh hadirin iaitu:-

  • Batalkan Segera Projek Loji Nadir Bumi Lynas
  • Hentikan atau nilai semula segala projek yang memudaratkan Malaysia.
  •  Pastikan segala rancangan pembangunan adalah mapan dan sejajar dgn prinsip-prinsip "Piagam Bumi".

NONE Beliau mengakhiri dengan melaungkan pilihan di tangan kita, "Hidup Rakyat", dan "Undur Lynas" beberapa kali.

Sebelum mengakhiri himpunan itu, pengerusi majlis Hishamudin Rais mengajak hadirin bertafakur dan berdoa supaya perjuangan menhentikan loji Lynas berjaya.

Mereka juga sambil mengangkat dan menyilang tangan seperti tanda pangkah ke udara sebagai tanda protes kepada loji Lynas.

Tidak kurang 10,000 peserta Himpunan Hijau 2.0 hadir di Padang Padang Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) 4, pagi ini. Mereka terdiri daripada pelbagai kaum dan datang dari seluruh negara.

ADS