Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

PAS melantik bekas Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman untuk mengetuai panel lima orang dalam jawatankuasa pemandunya untuk memantau pelaksanaan manifesto di negeri-negeri  yang dipimpin Pakatan Rakyat.

Setiausaha agung parti itu, Datuk Mustafa Ali mengumumkan demikian pada sidang media di ibu pejabat PAS petang ini.

NONE Bagaimanapun, langkah yang dilihat sebagai usaha menyelesaikan kemelut pentadbiran kerajaan PAS di Kedah itu bukan hanya dikhususkan di negeri itu sahaja.

"Ia termasuk negeri-negeri yang kita perintah dan negeri yang diperintah Pakatan Rakyat," kata Mustafa.

Ditanya lanjut, Mustafa berkata tafsiran media yang tidak tepat menyebabkan "terlalu banyak" salah faham timbul berhubung isu berkenaan.

Beliau berkata demikian apabila ditanya berhubung reaksi menteri besar Kedah yang didakwa ingin merujuk perlembagaan negeri apabila PAS mengumumkan untuk mengaktifkan semula jawatankuasa pemandu.

"Dia tak kata begitu, mungkin awak saja yang kata," katanya kepada wartawan.

Tegasnya, jawatankuasa berkenaan tidak mencampuri urusan negeri dan hanya akan memberi teguran kepada pemimpin negeri tersebut mengikut saluran parti.

NONE Malah, anggota jawatankuasa itu juga dipilih dari kalangan pemimpin parti yang berpengalaman dalam pentadbiran negeri.

Mustafa mengakui bahawa, antara isu yang akan ditekan jawatankuasa berkenaan ialah sikap kerajaan Kedah dalam isu Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku).

"Kita berpegang pada pandangan Pakatan Rakyat," katanya yang turut dipersetujui timbalan presidennya, Mohamad Sabu dan juga naib presiden Datuk Mahfuz Omar pada sidang media sama.

Empat lagi ahli jawatankuasa PAS pusat yang dilantik ke jawatankuasa itu ialah ahli parlimen Tumpat, Datuk Kamarudin Jaafar, pesuruhjaya PAS Johor Datuk Dr Mahfodz Mohamed, peguam PAS Asmuni Awi dan juga diri beliau sendiri, kata Mustafa.

ADS