Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pencawang TNB meletup, pekerja kontrak cedera

Seorang pekerja kontrak Tenaga Nasional Berhad (TNB) cedera parah akibat disambar api dalam kejadian letupan di pencawang TNB i Felda Kerteh 3 di Dungun semalam.

Dalam kejadian kira-kira 2 petang itu, Faqih Aqwa Mansor, 20, dari Sungai Derhaka, Kuala Terengganu melecur di bahagian tangan, kaki dan keseluruhan bahagian belakang badannya.

Ketika kejadian dia sedang menjalankan kerja mengecat bangunan pencawang tersebut bersama lima rakannya, kira-kira lima meter dari tempat berlakunya letupan itu.

Rakannya, Syed Mohd Faadil Syed Osman, 19, berkata ketika kejadian dia dan mangsa sedang mengecat di bahagian luar bangunan pencawang manakala tiga lagi rakan mengecat di dalam bangunan.

"Ketika sedang leka mengecat bangunan terbabit saya terdengar satu letupan kuat berlaku dari sebuah pencawang dalam jarak lima meter dari tempat mangsa mengecat dan letupan kuat itu menyebabkan api kuat menyambar sehingga ke

belakang bangunan pencawang.

"Mangsa menjerit meminta tolong dalam keadaan api membakar baju dan seluarnya dan saya panik melihat kejadian itu tidak mampu berbuat apa-apa," katanya kepada pemberita.

Menurutnya, seorang rakan mereka yang berada di belakang bangunan kemudian  menyiram badan mangsa dengan air dari paip berdekatan .

Katanya rakannya itu yang awalnya dihantar ke Hospital Dungun telah dipindahkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah di Kuala Terengganu untuk rawatan.

"Saya tidak tahu bagaimana pencawang yang berada di luar bangunan itu boleh meletup," katanya.

- Bernama

ADS