Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kumpulan pemisah, Rusia terus jadi tumpuan
Diterbitkan:  Jul 20, 2014 1:20 AM
Dikemaskini: Jul 20, 2014 4:07 AM

Media antarabangsa terus memusatkan tumpuan ke atas puak pemisah pro-Rusia yang didakwa memusnahkan bahan bukti penting di kawasan bencana pesawat Malaysia Airlines MH17 yang dikuasai mereka di timur Ukraine.

Laporan rangkaian CNN mendakwa kumpulan pemberontak Republik Rakyat Donetsk itu turut mencuri bahan kemas, kad kredit dan wang dari kawasan bencana.

Selain itu, kawasan bencana itu juga telah dimasuki penduduk tempatan yang turut memindahkan mayat dan serpihan dari pesawat berkenaan, lapor Reuters.

Sekat pemerhati, penyiasat

Perkembangan ini menimbulkan kemarahan di Malaysia, dan juga Netherlands – negara dengan jumlah warga paling ramai dalam penerbangan malang itu.

Kumpulan pemisah yang mengawal wilayah juga dilaporkan menghalang pasukan pemerhati Pertubuhan Keselamatan dan Kerjasama Eropah dari memasuki kawasan bencana.

Kumpulan berkenaan disambut dengan bedilan senjata api ke udara apabila cuba memasuki kawasan itu hari ini, sehari selepas MH17 yang membawa 298 nyawa terhempas di zon konflik tersebut.

Pasukan itu hanya dapat melaporkan keadaan mayat yang menyedihkan di kawasan bencana yang tidak diurus sebaiknya.

Keadaan sukar tersebut mencetus kebimbangan utama Malaysia, memandangkan pasukan penyiasat Malaysia yang tiba di Ukraine hari ini masih belum berjaya memasuki kawasan tersebut.

Tumpuan utama siasatan adalah kotak hitam pesawat Boeing 777 tersebut, yang didakwa telahpun jatuh ke atas pemisah pro-Rusia.

Di sebalik latar ini, kuasa besar dunia Amerika Syarikat terus meningkatkan tekanan ke atas Rusia agar meredakan ketegangan di kawasan nahas.

AS vs Rusia

AS juga berulang kali mengingatkan bahawa mereka mempunyai bukti bahawa pesawat Malaysia itu ditembak oleh pemisah yang disokong oleh Rusia.

Moscow bagaimanapun menangkis tuduhan AS dan Kiev bahawa Rusia menjadi dalang serangan berkenaan.

Jemaah menterinya sebaliknya menyalahkan Kiev atas keganasan yang berlaku di wilayah tersebut, dan juga AS kerana "membangkitkan ketidakstabilan politik”, provokasi dan menyokong ahli politik anti-Rusia.

Laporan The Guardian menyebut, media dikawal kerajaan Rusia juga mendakwa pesawat MH17 ditembak oleh Ukraine, selain teori liar bahawa serangan itu dilakukan tentera Ukraine dengan tidak sengaja kerana mendakwa ia “membawa presiden Rusia (Vladimir Putin)”.

Perang saraf di Wikipedia

Sementara itu, perang saraf di dalam talian turut berlangsung di medan maya.

Satu laman khas di portal ensiklopedia bebas Wikipedia berhubung tragedi MH17 didapati turut disunting oleh pihak yang dikaitkan dengan Moscow untuk menghapuskan tuduhan ke atas negara itu.

Tulisan asal yang menyebut bahawa pesawat itu ditembak jatuh "oleh pengganas-pengganas Republik Rakyat Donetsk yang mengiktiraf diri mereka sendiri dengan sistem peluru berpandu Buk, yang diterima oleh pengganas tersebut daripada Persekutuan Rusia".

Suntingan balas yang dibuat sejam kemudian menyebut: "Pesawat itu ditembak oleh tentera Ukraine."

Lihat Komen
ADS