Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Tol naik 470%, Tambak Johor sesak teruk
Diterbitkan:  Aug 1, 2014 10:20 AM
Dikemaskini: 6:36 AM

Keengganan pemandu bas kilang membayar kadar tol baru di Pusat Pemeriksaan Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) pagi ini mengakibatkan kesesakan lalulintas yang teruk di Tambak Johor pagi ini.

 

Menurut Zaobao Singapura, bas kilang yang membawa pekerja ke Singapura setiap hari, mengadakan "mogok" pada pukul 5 pagi apabila diminta membayar kadar baru tol yang naik 470 peratus .

 

Keengganan mereka untuk berganjak, mengakibatkan kesesakan lalulintas yang teruk di laluan ke pusat pemeriksaan Singapura.

 

Seorang pemimpin PKR Johor, Steven Chong menulis di facebook yang beliau berada di luar CIQ di mana pemandu bas kilang enggan membayar tol baru, menyebabkankesesakan teruk sejak jam 5 pagi.

Menurutnya, pihak kastam dan polis meminta pemandu bas kilang itu sama ada masuk atau beredar dari situ, tetapi berjanji untuk mengumumkan keputusan mengenai tol baru dalam masa seminggu.

 

Pemandu bas kilang itu, katanya, menjanjikan protes besar sekiranya keputusan dan pengumuman itu nanti tidak boleh diterima.

Keadaan lalulintas dilaporkan semakin baik pada kira-kira pukul 8 pagi.

Sementara itu, pihak berkuasa Malaysia, mengesahkan kepada

wartawan Channel NewsAsia (CNA), Sumisha Naidu bahawa mogok itu berakhir kira-kira jam 8 tetapi tidak pasti apa punca protes tersebut.

Bagaimanapun, CNA melaporkan pemandu bas nampaknya tidak berpuas hati atas dengan kenaikan lebih 400 peratus kadar bayaran tol di CIQ berkuatkuasa hari ini.

Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) mengumumkan minggu lalu bahawa kadar tol baru untuk kenderaan menuju ke Singapura ialah masing-masing RM6.80, RM10.20, RM13.60, RM3.40 dan RM5.50 bagi Kelas 1 hingga Kelas 5. Penunggang motosikal dikecualikan.

CNA berkata Pihak Berkuasa Pengangkutan Darat Singapura (LTA) juga menghantar satu nasihat pada jam 8.05 pagi mengatakan bahawa perkhidmatan bas 160, 170, 170X dan 950 - yang kerap berulang alik melalui Tambak Johor - telah menghentikan perkhidmatan mereka ke Johor Bahru sehingga diberitahu kelak.

Katanya ia ekoran "protes terhadap kenaikan bayaran tol Malaysia oleh

pengusaha bas Malaysia yang menghalang aliran trafik bas melalui pusat pemeriksaan Johor Bahru.

Perkhidmatannya, bagaimanapun disambung semula, kira-kira sejam kemudian.

Pemimpin DAP Johor Dr Boo Cheng Hau turut menggesa kerajaan supaya menangguhkan pelaksanaannya.

MHA berkata kenaikan bayaran itu adalah untuk membiayai pembinaan kemudahan di Eastern Dispersal Link (EDL) lebuh raya, projek yang dijalankan oleh Malaysian Resources Corporation Bhd (MRCB).

Sebaliknya, kata Boo, PLUS sepatutnya mengambil alih EDL daripada MRCB dan membukanya untuk pengguna jalan raya tanpa sebarang bayaran kerana EDL adalah lanjutan yang menghubungkan CIQ dengan Lebuh Raya Utara Selatan (NSE).

Sebelum ini, LTA juga mengumumkan bahawa ia akan menaikkan kadar bayaran permit masuk bagi kenderaan dan kenderaan barangan dengan pendaftaran asing berkuatkuasa pada 1 Ogos.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS