Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Isu 1MDB: Falcon dihalang ceburi perniagaan baru di S'pura

Falcon Private Bank (Falcon) dari Switzerland dihalang dari menceburi perniagaan baru dalam Singapura oleh bank pusat tempatan dan pengawal selia kewangan, lapor akhbar Swiss, Finanz und Wirtschaft pada hari Rabu sambil memetik dapatan maklumat yang diperolehinya.

Falcon merupakan salah sebuah bank yang sedang disiasat oleh Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS) atas kemungkinan ketidak patuhan peraturan anti pengubahan wang haram dalam urusniaga pengendalian yang melibatkan 1MDB.

Falcon yang dimiliki oleh IPIC dari Abu Dhabi belum memberikan maklum balas mengenai perkara itu yang dihantar menerusi emel manakala MAS enggan mengulas mengenainya, demikian menurut laporan Reuters.

Falcon sebelum ini berkata, pihaknya sedang memberi kerjasama kepada penyiasat Singapura.

"Adalah menjadi dasar untuk MAS tidak mengulas mengenai urusan penyeliaan dengan institusi kewangan tertentu," kata jurucakapnya dalam kenyataan.

Pihak pemantau kewangan Swiss, FINMA juga enggan mengulas mengenai perkara tersebut.

Laporan akhbar Finanz und Wirtschaft itu juga tidak menyebut jika bank-bank lain turut dihalang daripada menjalankan perniagaan baru di Singapura.

Menurut jurucakap, FINMA menjalankan kerjasama secara erat dengan MAS dan pihak berkuasa penyeliaan lain dalam siasatan ke atas 1MDB dan telah membuka prosiding penguatkuasaan terhadap lima bank, salah satu daripadanya bercanggah dengan bank BSI dari Switzerland.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS