Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
IGP: Tindakan ke atas Jamal jika buat laporan palsu
Diterbitkan:  Nov 15, 2016 5:29 PM
Dikemaskini: 9:33 AM

Jika siasatan mendapati pemimpin gerakan Baju Merah, Datuk Seri Jamal Md Yunos membuat laporan palsu, maka tindakan akan diambil ke atasnya, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar.

"Saya telah memberi amaran sebelum ini bahawa polis yang tidak akan bertolak ansur dengan mereka yang memfailkan laporan untuk kepentingan politik dan membebankan kami.

"Polis sedang menyiasat kejadian itu, jika didapati Jamal sengaja menyalahkan orang lain, maka dia boleh dikenakan tindakan," katanya kepada Malaysiakini.

Khalid mengulas kejadian hujung minggu lalu yang menyaksikan hidung Jamal berdarah akibat pergelutan semasa polis menghalang penyokong Baju Merah daripada mengekori aktivis PKR di Kuala Lumpur.

Ketika kejadian, ketua Umno Sungai Besar itu dirakamkan menjerit "polis tumbuk saya” tetapi kemudian memberitahu pemberita ‘budak’ ahli parlimen PKR Zuraida Kamaruddin yang menyerangnya.

Walau bagaimanapun, dalam laporan polisnya, Jamal mendakwa individu memakai t-shirt BERSIH menumbuk muka dan hidungnya.

Sementara itu, ditanya mengenai video kejadian yang menunjukkan sentuhan genggaman seorang anggota polis tersentuh muka Jamal, Khalid berkata perkara itu sedang disiasat.

"Kita perlu memastikan sama ada tindakan itu sengaja atau tidak sengaja memandangkan ini boleh berlaku dalam keadaan huru-hara.

"Kita juga perlu melihat sama ada ia adalah provokasi, atau jika kekerasan munasabah digunakan oleh polis untuk mengawal keadaan.

"Pertama sekali, biar kita siasat untuk menentukan apa sebenarnya berlaku," katanya.

Semalam, Malaysiakini menerbitkan detik kejadian seperti yang dirakamkan dalam video berhubung apa yang berlaku.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS