Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kementerian Kerja Raya tawar bantu Pulau Pinang
Diterbitkan:  Mar 30, 2017 6:20 PM
Dikemaskini: 10:24 AM

Kementerian Kerja Raya hari ini menawarkan untuk membantu kerajaan negeri Pulau Pinang, yang gagal mengemukakan kertas kerja yang diperlukan untuk projek Jambatan Pulau Pinang yang ketiga.

Pada 6 Ogos tahun lalu, kerajaan negeri mendedahkan bahawa kajian berkenaan 83 peratus siap dan akan diserahkan kepada Kementerian Kerja Raya pada awal 2017.

“Hari ini menandakan berakhirnya suku pertama tahun 2017. Kementerian kami ingin memberitahu orang ramai bahawa kami masih belum menerima kajian itu.

“Oleh itu, kesalahan bagi sebarang kelewatan tidak disebabkan oleh kementerian kami.

“Kementerian kami juga ingin menyatakan kebimbangan tertentu mengenai projek ini dan menawarkan bantuan kepada kerajaan negeri Pulau Pinang sekiranya mereka memerlukannya,” kata Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof.

Pada pertengahan 2016, Pulau Pinang mengumumkan bahawa kerajaan negeri akan membina jambatan bebas tol yang akan menyediakan hubungan ketiga antara Pulau Pinang dan tanah besar.

Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata, pilihan itu mempunyai kelebihan berbanding projek terowong kerana kosnya akan berkurangan hampir separuh.

Fadillah berkata pada Mei 2016, kerajaan Pulau Pinang kemudiannya menulis kepada kementeriannya untuk meminta kelulusan bagi jambatan ketiga tanpa memberikan sebarang dokumen sokongan.

“Tidak dapat meneruskan tanpa dokumen sokongan,

“Kementerian kami telah meminta sebanyak lima kali pada bulan-bulan berikutnya untuk kajian kemungkinan dan reka bentuk terperinci,” katanya

Mengenai kos RM305 juta yang ditanggung oleh kerajaan Pulau Pinang untuk kajian kemungkinan dan reka bentuk terperinci untuk tiga projek jalan utama dan terowong bawah laut, Fadillah berkata itu adalah berlebihan dan sekali lagi menawarkan bantuan kementeriannya.

“Kami mempunyai kepakaran untuk melengkapkan kajian itu mengikut masa yang ditetapkan dan pada kos yang lebih rendah.

“Kami sekali lagi menyatakan kesanggupan kami untuk membantu Kerajaan Negeri Pulau Pinang sekiranya mereka memerlukan bantuan,” katanya.

Fadillah juga melahirkan kebimbangannya bahawa sekeping RM135 juta tanah negeri yang telah diberikan kepada Consortium Zenith BUCG Sdn Bhd (CZBUCG) - syarikat yang dilantik untuk melaksanakan projek terowong - sebagai ganti wang tunai, telah dipra-dijual oleh syarikat konsesi terowong itu pada harga RM2.83 bilion.

“Walaupun pembayaran ini dan pra-penjualan tanah negeri, kami maklum bahawa fasa pertama projek ini pada mulanya dijangka memulakan pembinaan pada awal tahun 2015.

“Sejak 2015, kerajaan negeri Pulau Pinang telah kemudiannya menyemak semula garis masa beberapa kali dengan memetik pelbagai sebab.

“Kementerian kami terus menyatakan kebimbangan kami mengenai pelbagai kelewatan, kos kajian dan kos projek ini,” katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS