Kerjasama Dr M bukan 'perjanjian syaitan', kata Wan Azizah

   

Bekerjasama dengan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bukan menjalinkan perjanjian dengan syaitan, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Dalam temu bual dengan Al-Jazeera, Wan Azizah ditanya 'betapa terdesaknya untuk berkuasa' kerana menjalinkan kerjasama dengan individu yang pernah menyokong pemenjaraan suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Presiden PKR itu menjawab, Mahathir menyertai pembangkang menunjukkan betapa buruknya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan tahap perubahan kerajaan yang diperlukan.

"Ia bukan suatu pakatan dengan syaitan, tidak. Jika individu itu sendiri, Anwar boleh memaafkan (Mahathir), bak kata pepatah 'manusia melakukan kesilapan, memaafkan itu sesuatu yang mulia'," ujar Wan Azizah.

Mahathir meninggalkan Umno dan menjadi sebahagian daripada pembangkang sejak bulan Februari tahun lepas. Beliau kini mengepalai Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang menjadi komponen Pakatan Harapan yang antaranya ditunjangi oleh Wan Azizah.

Sementara itu, Wan Azizah menolak soalan sama ada pembangkang kini membantu rakan-rakan bekas perdana menteri itu dalam wawancara yang dijalankan Mehdi Hasan itu yang memetik kenyataan Anwar pada 2015 'penyingkiran Najib yang diterajui Mahathir, demi beberapa kroni'.

"Saya tidak setuju. Kami tidak memintanya untuk sertai, beliau sertai kami di kehendaknya sendiri," tambahnya.

[Baca berita penuh]

Komen

PERINGATAN:
Malaysiakini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Malaysiakini
terkini untuk anda