Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Majlis Tertinggi (MT) Umno hari ini memutuskan Datuk Ahmad Ismail digantung dan dilucutkan hak-haknya dalam parti selama tiga tahun.

umno ahmad ismail mt meet 100908 abdullah najib pc Keputusan itu dibuat selepas MT mengadakan mesyuarat khas selama tiga jam di ibupejabat Umno ibunegara di ibunegara hari ini.

MT yang mempunyai 48 anggota dan merupakan badan pembuat keputusan tertinggi Umno itu, dijadual mula bermesyuarat jam 2.30 petang.

Mesyuarat khas itu diadakan ekoran kontroversi yang dicetuskan oleh ketua Umno Bukit Bendera itu, yang didakwa membuat kenyataan yang berbaur perkauman terhadap masyarakat Cina.

Ahmad telah menimbulkan kemarahan masyarakat Cina apabila didakwa berkata bahawa kaum itu "menumpang" di negara dan meminta mereka supaya tidak menjadi seperti orang Yahudi di Amerika yang mahu menguasai ekonomi dan kuasa politik.

Keadaan menjadi bertambah buruk apabila Ahmad membuat kenyataan menggesa Gerakan supaya keluar dari BN dan manakala seorang penyokongnya telah bertindak mengoyak gambar pemangku presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon.

Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) semalam memutuskan untuk menyerahkan kepada Umno untuk memutuskan tindakan terhadap Ahmad.

umno mt meeting on ahmad ismail 100908 ahmad ismail.jpg Ketika mengumumkan keputusan itu mesyuarat MT hari ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga presiden Umno berkata, MT memandang serius perkara itu kerana kenyataan dan tindakan Ahmad telah mencetuskan ketegangan dan menimbulkan bantahan.

Katanya, parti-parti komponen dalam Barisan Nasional (BN) juga perlu mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana individu yang menjejaskan kesejahteraan kaum.

Menurutnya, situasi hubungan kaum di Malaysia kini mula menunjukkan tanda-tanda yang kurang baik.

Ditanya sama ada tindakan tegas akan diambil terhadap pihak-pihak yang membangkitkan isu perkauman, Abdullah berkata tindakan mungkin diambil melalui undang-undang.

Perdana menteri juga ditanya sama ada kerajaan akan mengguna Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap mereka yang berbuat demikian.

Menurut Abdullah, kerajaan akan berbuat demikian sekiranya ia perlu dan tindakan itu difikirkan wajar.

Ditanya sama ada tindakan menggunakan ISA itu melanggarkan kebebasan bersuara, perdana menteri berkata tidak wujud kebebasan tanpa sekatan.

Menurutnya, undang-undang mesti dihormati dan "kita tidak boleh buat apa sahaja atas nama kebebasan."

Boleh merayu

Abdullah juga berkata, Ahmad mempunyai hak untuk merayu terhadap keputusan MT itu.

Beliau juga memberitahu pemberita bahawa anggota juga kabinet telah berbincang mengenai hubungan kaum dalam mesyuarat mingguannya pagi tadi.

Menurutnya, kabinet berpendapat bahawa terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hubungan antara kaum tidak baik dan terdapat ketegangan antara kaum.

Keadaan itu, katanya, diburukkan dengan banyak isu-isu dan kenyataan yang menyentuh sensitiviti kaum dan isu-isu yang kebiasaannya tidak dibangkitkan.

Sehubungan itu, kata perdana menteri, kerajaan tidak akan membiarkan keadaan itu berterusan.

Keputusan tidak sebulat suara?

Beberapa pemimpin Umno yang ditemui selepas mesyuarat MT tersebut memberi pandangan yang berbeza mengenai keputusan yang diambil terhadap Ahmad itu.

shahrir samad 250907 Ahli MT, Datuk Shahrir Samad berkata tindakan yang dikenakan ke atas Ahmad adalah bersesuaian.

Isu tersebut, katanya, telah sampai ke tahap yang boleh memecahbelahkan parti-parti komponen BN.

Oleh itu, kata menteri perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna itu berkata, tindakan mesti diambil.

shahidan kassim 01 Seorang lagi ahli MT, Datuk Shahidan Kassim berkata tidak seorang pun yang boleh memainkan sensitiviti kaum tetapi bertanya sama ada Ahmad telah mendapat layanan yang adil.

"Jika anda mahu bercakap tentang keadilan, mengapa tidak ada tindakan yang diambil terhadap Suqiu atau orang yang mempermainkan lagu Negaraku?"

Sementara itu, Abdullah, ketika ditanya tentang kemasukan semula Tun Dr Mahathir Mohamad ke dalam Umno, Abdullah berkata, mesyuarat hari ini hanya membincangkan isu Ahmad sahaja.

iy Day Banner

Advertise here ( RM10/day )

Modal Cuma RM15.00

Baru sahaja dilancrkn!!!!

TAK PERLMODAL.!!

REGISTER TERUS DPT USD6.00..!!!!

internet market

local ouality productsonline

Advertise here ( RM10/day )

Dy Day Banner
ADS