Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Sukan
Jerman lebih baik tapi Perancis bijak guna peluang
Diterbitkan:  Jul 8, 2016 7:21 AM
Dikemaskini: 11:31 PM

Berikut adalah komen kedua-dua pengurus pasukan selepas perlawanan antara Perancis dan Jerman berakhir sebentar tadi:

Joachim Low (Jerman)
Pada 2012 (Euro, kalah 1-2 kepada Itali di peringkat separuh akhir) dan 2010 (Piala Dunia, kalah keada Sepanyol 0-1) lawan kami berhak menang kerana mereka bermain lebih baik, tetapi pada kali ini kesnya berbeza.

Kami bermain lebih baik berbanding Perancis, kami pasukan lebih baik daripada mereka. Kami mempunyai kelebihan dari segala segi tetapi kami tidak bernasib baik kerana gagal memperoleh gol.

Pemain bertindak seperti diarahkan dan mereka sangat bersemangat. Justeru tiada apa yang boleh dipersalahkan.

Hakikatnya tuah tidak berpihak kepada kami.


Didier Deschamps (Perancis)
Ia perlawanan mencabar dan kami menderita kerana mereka. Cuma kami sama-sama menderita pada akhirnya.

Jerman memang lebih baik tetapi kami buat apa yang perlu kami buat. Di depan gawang Hugo Lloris cemerlang bertindak pada ketika dia diperlukan begitu.

Akhirya kami berjaya ke perlawanan akhir dan Perancis serta Portugal memiliki peluang sama rata.

Menjadi tuan rumah tidak memberi sebarang kelebihan buat Perancis dan perlawanan akhir nanti masih terbuka untuk mana-mana pasukan muncul juara.

Fakta menarik:

  • Perancis adalah negara tuan rumah pertama berjaya ke perlawanan akhir sebanyak dua kali (kali pertama pada Jun 1984, dan Perancis mengalahkan Sepanyol 2-0)
  • Kemenangan Perancis ke atas Jerman hari ini adalah yang pertama sejak 1958 bagi sebarang perlawanan utama antarabangsa.
  • Jerman tumpas empat daripada enam perlawanan separuh akhir bagi kejohanan utama dunia, iaitu pada 2006, 2010, 2012, 2016
  • Bastian Schweinsteiger membuat kemunculan ke-38 bagi mewakili negaranya, mengatasi mana-mana pemain lagi untuk kejohanan Piala Dunia dan Eropah
  • Antoine Griezmann sudah menjaringkan enam gol pada kejohanan kali ini. Rekod bagi jaringan terbanyak untuk satu kejohanan Euro masih dimiliki Michel Platini (sembilan gol pada Euro 1984)

Berikut pandangan legenda Arsenal dan bekas pemain kebangsaan Perancis, Thierry Henry:
Sebuah pasukan yang hebat mampu mengambil peluang atas kesilapan lawan. Apabila ada kesempatan, hukumlah mereka. Itu yang dilakukan Perancis.

Perancis hari ini seperti Itali atau Jerman suatu ketika dulu. Ada dua peluang dan kami mendapat dua gol.

Saya agak beremosi hari ini. Terharu melihat kebersamaan pemain Perancis serta penyokong. Pemain melakukan tugas mereka dengan baik. Evra, Sagna, Umtiti, semuanya cemerlang.

Kami juga ada Griezmann. Sekali lagi Perancis memiliki seorang wira, penyerang dan kita boleh berharap dia membawa kejuaraan untuk Perancis.

Perlawanan menentang Portugal agak kabur tetapi apa salahnya kita menikmati ia seadanya.

Pada perlawanan akhir Piala Juara-juara baru-baru ini kita lihat persaingan antara Christiano Ronaldo (Real Madrid) menentang Griezmann (Atetico Madrid).

Perlawanan akhir Euro 2016 juga antara Ronaldo dan Griezmann.

Lihat Komen
ADS