Paling Popular
Terkini

Adakah anda dapat mengenal pasti antara maklumat sebenar dan palsu mengenai Covid-19?

Adakah anda menyedari akibat daripada berkongsi maklumat palsu di media sosial?

Selama lebih dari setahun berlakunya wabak ini, Malaysia menyaksikan jumlah jangkitan dan kematian meningkat.

Kes-kes yang semakin meningkat serta ketakutan dan kegelisahan di kalangan rakyat Malaysia telah mendorong penyebaran maklumat palsu dan mengelirukan.

Menyedari sejauh mana infodemik itu, kumpulan tempatan Malaysia Information Literacy Education (Pendidikan Maklumat Literasi Malaysia) mencipta permainan yang menyeronokkan serta dapat menguji kesedaran rakyat mengenai pelbagai bentuk maklumat palsu dan bagaimana ia tersebar.

Permainan role-playing ini membolehkan rakyat Malaysia untuk bermain daripada perspektif seorang mangsa dan pencipta berita palsu.

Dibiayai oleh Institute for War and Peace Reporting (IWPR) dan diilustrasikan oleh Studio Behind 90, “Pilihan Aku” adalah permainan pengembaraan pilihan anda sendiri.

Ia membolehkan pemain memilih keperibadian tiga orang rakyat Malaysia yang sangat berbeza - seorang pesara penjual sate, pelajar kolej dan pencipta permainan video.

Diinspirasikan oleh peristiwa sebenar, permainan ini bertujuan untuk mendidik rakyat Malaysia tentang berita palsu, pemeriksaan fakta dan “content farm”, serta akibat undang-undang dan jenayah apabila seseorang menyebarkan berita palsu.

"Malaysia masih mempunyai perjalanan jauh untuk mengatasi masalah disinformation dan menanamkan pemikiran kritis serta kemahiran literasi maklumat untuk menganalisis, menilai, dan memproses pelbagai kandungan maklumat yang diterima di alam maya," kata pengasas bersama MILE, Darshini Kandasamy.

"Situasi ini diperburukkan lagi oleh semua laporan berita, desas-desus dan propaganda yang keluar pada ketika wabak sedang merebak luas.

"Seringkali, kami membuat keputusan pantas sama ada untuk mempercayai dan berkongsi sebilangan maklumat. Kami mungkin mempunyai niat yang baik tetapi cenderung untuk berkongsi maklumat tanpa mengetahui sama ada ia benar, dan tanpa memahami sepenuh kesannya," tambahnya.

Permainan ini mempunyai empat bahasa utama – Bahasa Inggeris, Bahasa Malaysia, Tamil dan Bahasa Cina – dan boleh dimainkan melalui desktop dan telefon bimbit. Anda boleh bermain permainan di laman www.choicesimake.com.


INISIATIF PENDIDIKAN MAKLUMAT MAKLUMAT MALAYSIA (MILE) bertujuan memberi kesedaran media, maklumat, dan literasi digital kepada golongan belia Malaysia.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS