Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Najib ke Gaza zahir sokongan pada rakyat Palestin

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau menurut kata hatinya untuk melawat ke Gaza supaya dapat

berada bersama-sama dengan rakyat Palestin.

    

"Tiada cara yang lebih baik... ini cara terbaik untuk menjejak kaki ke Gaza bagi menzahirkan sokongan kami kepada rakyat Palestin," katanya ketika berucap di pertemuan dengan menteri Kabinet Palestin di Bandaraya Gaza semalam.

    

Najib, yang melakukan lawatan kemanusiaan sehari ke Gaza, diiringi Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

    

Perdana menteri berkata rakyat Malaysia boleh menghantar bantuan kemanusiaan dan kewangan kepada Palestin namun beliau menganggapkan lawatan ini sebagai lambang yang amat kukuh terhadap sokongan padu kepada rakyat Palestin.

    

"Saya harap lebih ramai lagi pemimpin Islam dari seluruh dunia akan mengambil langkah sama. Perjuangan ini bukan hanya bagi penduduk Palestin tetapi juga kepada Ummah," katanya.

    

Ketika berucap pada pertemuan itu, Perdana Menteri Palestin Ismail Haniyeh berkata lawatan Najib merupakan julung kali dilakukan oleh seorang perdana menteri asing yang bukan dari negara Arab ke Gaza.

    

Sementara itu, Najib menyifatkan urusan lawatan kemanusiaan beliau ke Gaza semalam sebagai lancar, selamat dan berjaya.

    

Menulis ringkas menerusi laman tweeternya di @NajibRazak, malam ini, perdana menteri berkata lawatan beliau ke Semenanjung Gaza yang didiami 1.7 juta rakyat Palestin itu disambut Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyeh.     

    

Melalui tulisan yang dimuat naik kira-kira dua jam lalu dan di'retweet' oleh 532 orang, Najib yang mencatat sejarah sebagai perdana menteri Malaysia yang pertama menjejak kaki di bumi Palestin turut berkongsi pengalaman beliau

mengunjungi tapak projek sekolah yang dibiayai rakyat Malaysia, Al Madrasah Al Malaziah.

    

"Saya telah lawat Gaza dan disambut PM Ismail Haniyeh. Sempat juga kunjungi tapak projek sekolah (yang dibiayai) Malaysia. Alhamdulillah, urusan di Gaza berjalan dengan selamat dan jayanya," kata Najib.

Perdana menteri turut melahirkan harapan yang lawatan singkat itu mampu mengeratkan silaturrahim antara dua negara.

    

Najib turut memuat naik gambar beliau bersama Ismail Haniyeh menerusi laman sosial facebook beliau dan mendapat hampir 10,000 'like' dalam tempoh sama.

    

Perdana menteri yang sedang dalam rangka lawatan kerja tiga hari ke Mesir dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor, tiba di Kaherah pada pukul 9 malam tadi, waktu tempatan (3 petang waktu Malaysia).

- Bernama

ADS