Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Biarlah parti politik tubuh perniagaan bebas cukai'

Parti-parti politik tempatan harus dibenarkan untuk menubuhkan entiti perniagaan bagi membiayai aktiviti, cadang Presiden Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan), Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir.

Ujar Abdul Kadir, cadangan itu akan mengelakkan parti-parti politik daripada bergantung kepada sumbangan politik.

"Jadi, jika syarikat didaftarkan di bawah parti untuk membiayai perbelanjaan, mereka berhak untuk mendapatkan pengecualian cukai.

"Sebagai contoh cukai sifar atau cukai nominal 10 peratus," tambahnya.

Cadangan itu adalah salah satu cadangan yang dibangkitkan semasa mesyuarat bersama PAS dan Jawatankuasa Perundingan Kebangsaan mengenai Pembiayaan Politik (JKNMPP) di Institut Integriti Malaysia di Kuala Lumpur, hari ini.

Bercakap pada sidang akhbar selepas mesyuarat itu, Abdul Kadir menambah, walaupun parti-parti politik dibenarkan untuk menubuhkan syarikat pada masa ini, perlu ada undang-undang yang mengawal selianya.

Sebagai contoh, katanya lagi, perlu ada persaingan yang adil dan syarikat-syarikat yang dimiliki oleh parti-parti politik tidak perlu diberi keistimewaan khas.

"Ia perlu telus, melalui tender terbuka dan perkara-perkara seperti itu," kata beliau yang juga bekas menteri kabinet.

Kata beliau, syarikat-syarikat tersebut juga perlu didaftarkan dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Lembaga Hasil Dalam Negeri dan Pendaftar Pertubuhan.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS