Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Polis sahkan penyekat talian ditemui di pemilihan PKR Kuala S'gor

PEMILIHAN PKR | Polis mengesahkan alat yang ditemui di Stadium Tertutup Kuala Selangor - lokasi pemilihan PKR - pagi tadi adalah sebuah penyekat talian (jammer).

Pemilihan di Kuala Selangor dibatalkan selepas tablet yang digunakan untuk proses e-undi tidak mendapat talian.

Ketua Polis Daerah Kuala Selangor Mohd Asri A Wahab berkata alat itu adalah penyekat talian dengan enam antena.

Katanya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan khianat dan boleh dihukum penjara antara setahun hingga lima tahun atau denda, atau kedua-dua sekali.

Terdahulu, seorang calon bagi pemilihan PKR Kuala Selangor mendakwa terdapat penyekat talian yang digunakan untuk mensabotaj pemilihan parti yang sepatutnya bermula pagi tadi.

Calon ketua pemuda PKR Kuala Selangor R Sabahbathi berkata alat itu ditemui oleh pekerja majlis daerah tengah hari tadi ketika membersihkan Stadium Tertutup Kuala Selangor - tempat pengundian dijalankan.

Selepas memeriksa alat itu, katanya, pekerja itu memangil anggota PKR yang sedang membuka kanopi di kawasan luar stadium, termasuk dirinya, dan menyerahkan alat itu.

Alat itu didakwa diletakkan di lantai di tengah-tengah kerusi pemerhati. Ia memiliki enam antena dan label "4G" dan "WiFi".

"Mereka (pekerja masjils daerah) tidak tahu alat itu. Mereka tanya kita dan ingat ada yang tertinggal barang ketika mahu tutup stadium.

"Ketika kami pergi kepada mereka, telefon kami tidak lagi boleh membuat panggilan. Apabila alat itu ditutup, kami pun boleh buat panggilan semula," kata Sabahbathi ketika dihubungi Malaysiakini.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) PKR Datuk Rashid Din ketika dihubungi Malaysiakini berkata mereka setakat ini belum menerima laporan tentang perkara itu, dan tidak sedar akan dakwaan itu.

Sabahbathi berkata beliau telah membuat laporan polis, dan mendakwa beliau dan seorang lagi calon M Gohgilarajan mengesyaki ada orang yang menggunakan alat itu untuk mengganggu dan "mensabotaj" pemilihan pagi tadi.

Terdahulu, Bernama melaporkan pemilihan PKR peringkat cabang Kuala Selangor terpaksa ditangguhkan ke satu tarikh yang akan ditetapkan kemudian, ekoran masalah sambungan internet.

Ketua Jawatankuasa Pemilihan Pusat, Azmira Ibrahim berkata, isu berkaitan internet menyebabkan masalah terhadap sistem e-undi.

"Kami bagi tempoh sehingga pukul 11 pagi dan jika masih bermasalah, kena tangguh kepada tarikh dan tempat lain," katanya seperti dipetik.

Lihat Komen
ADS