Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
H&M: Koleksi pro-LGBT 'Love for All' tak dijual di Malaysia

Syarikat fesyen H&M hari ini mengesahkan koleksi pakaian 'Love For All', yang dilancarkan sebagai tanda sokongan kepada komuniti LGBT, tidak akan dijual di Malaysia.

Pengurus Komunikasi H&M Malaysia dan Singapura Abby Wee berkata jenama itu berada dalam 72 pasaran di seluruh dunia.

"Dengan pelbagai koleksi dilancar pada setiap musim, bergantung kepada setiap pasaran tempatan untuk memilih koleksi untuk diperagakan, katanya menerusi emel kepada Malaysiakini.

Semalam, Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno Fathul Bari Mat Jahya mempersoal hubungan antara gedung H&M Malaysia dengan kempen Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) menyokong komuniti LGBT.

Di Twitter, Fathul Bari mengulas satu ciapan yang menggesa jenama itu diboikot susulan koleksi 'Love for All' tersebut, yang menampilkan rekaan berilhamkan pelangi dan pesanan mempromosikan hak saksama dalam cinta.

"Adakah H&M Malaysia turut terlibat dalam kempen LGBT seperti yang tertera di instagram H&M induk United Nation Free Equal iG?

"Iaitu hasil jualan 10 peratus akan diberikan kepada gerakan UN Free Equal untuk mendokong perjuangan LGBT?" soalnya.

Sementara ada yang menyokong gesaan boikotnya, ada juga pengguna media sosial yang berkata ia satu tindakan hipokrit kerana ada juga jenama utama lain yang menyokong isu tersebut.

Terdahulu, Pengarah Komunikasi dan Pemasaran Global H&M Sara Spännar dalam satu kenyataan berkata koleksi itu hanya boleh didapati di gedung terpilih seluruh dunia sepanjang Mei.

Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia PBB (OHCHR) melancarkan kempen global UN Free & Equal pada Julai 2014 untuk mempromosikan kesedaran mengenai hak dan perlakuan adil bagi orang LGBT.

Lihat Komen
ADS