Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Dr M jangan terburu-buru, belajar kenapa PPSMI dulu gagal'
Diterbitkan:  Jan 31, 2020 5:26 PM
Dikemaskini: 9:26 AM

Bekas timbalan menteri pendidikan, P Kamalanthan memuji tindakan Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad mengembalikan semula pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.

Kamalanathan berkata ia merupakan satu langkah ke hadapan, bagi memastikan pelajar dilengkapi dengan kemahiran untuk berjaya.

Bagaimanapun, Kamalanathan mengingatkan kerajaan bahawa langkah tersebut sebelum ini pernah berhadapan halangan sehingga pelaksanaannya dibatalkan.

Kamalanthan berkata masalah kekurangan tenaga pengajar yang mahir dalam berbahasa Inggeris juga merupakan masalah utama untuk memastikan subjek tersebut dapat diajar dengan lebih berkesan.

"Kita tidak boleh buatkan guru bahasa Inggeris yang mengajar Matematik dan Sains tetapi guru berkelulusan sains dan matematik yang mengajar dengan baik dalam bahasa Inggeris," katanya dalam satu kenyataan.

Lantaran itu, Kamalanathan memberi amaran berhubung langkah untuk mempercepatkan dasar tersebut.

"Antara sebab kenapa dasar itu ditukar ketika kali pertama dilaksanakan perlu dikaji dengan mendalam dan dasar tersebut hanya boleh dilaksanakan apabila semua kelemahan serta jurang dapat diatasi," katanya.

Dalam kenyataan yang sama, beliau juga berkata penglibatan yang komprehensif dan mendalam perlu dilakukan bersama pihak berkepentingan.

Menurutnya, ini untuk memastikan pihak berkepentingan melihat kepentingan serta kaitan dasar dan melakukan perubahan tersebut.

"Ini juga akan menjadi kunci dalam membuat dasar itu berjaya.

"Langkah-langkah ini mengambil masa dan kementerian perlu diberikan masa yang bijak untuk menilai secara komprehensif dan menyeluruh, menganalisis dan menyelesaikan semua isu supaya dasar itu tidak ditarik semula," katanya.

Malaysiakini sebelum ini melaporkan Mahathir yang juga pemangku menteri pendidikan berkata beliau sekali lagi mahu pengajaran sains dan matematik dilaksanakan dalam bahasa Inggeris.

Bercakap pada mesyuarat khas di kementeriannya semalam, Mahathir berkata penguasaan bahasa Inggeris adalah elemen penting dalam pendidikan.

Mahathir memperkenalkan program pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) pada tahun 2003 semasa penggal pertamanya sebagai perdana menteri.

Namun, dasar itu tidak popular, termasuk di kalangan parti pembangkang ketika itu seperti PKR.

PPSMI kemudian dibatalkan pada 2011.

Menurut menteri pendidikan ketika itu, Muhyiddin Yassin, program berkenaan menyaksikan ramai pelajar di luar bandar terkandas dalam sains dan matematik.

Bagaimanapun, ini dipertikaikan oleh beberapa pihak, yang mendakwa keputusan berkenaan telah bertambah baik di bawah PPSMI.

Pada tahun 2016, kerajaan memperkenalkan pula Program Dwi-Bahasa, di mana sekolah-sekolah tertentu mempunyai pilihan sama ada untuk mengajar sains dan matematik dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris.

Lihat Komen
ADS