Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Abim gesa mekanisme bolehkan pengundi pecat MP
Diterbitkan:  Jun 1, 2020 12:49 PM
Dikemaskini: 5:25 AM

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menyarankan kerajaan memperkenalkan undang-undang bagi membolehkan pengundi memecat wakil rakyat mereka yang terlibat dengan jenayah atau melanggar undang-undang.

Presiden Muhammad Faisal Abdul Aziz berkata terdapat mekanisme boleh diperkenal melalui petisyen dan pungutan suara.

Beliau mencadangkan Akta Pelucutan Jawatan Anggota Parlimen 2015 yang diperkenal di United Kingdom dijadikan sebagai model.

Mengikut akta itu, katanya, jika petisyen memaksa seseorang anggota parlimen meletakkan jawatan mencapai kadar tertentu, wakil rakyat itu wajib meletakkan jawatan dan pilihan raya kecil bakal diadakan.

“Saranan ini setidaknya akan memberi kuasa yang lebih besar kepada rakyat untuk berperanan bagi mengelakkan permainan mandat rakyat kembali berulang apabila budaya kotor tawar menawar berlaku,” katanya.

Dalam kenyataan hari ini, Faisal juga berkata “perkembangan terkini konflik perebutan kuasa” yang berlaku mengundang keresahan rakyat.

“Abim menegaskan perebutan kuasa yang berlaku hanya dilihat menguntungkan segelintir kelompok elitis berkepentingan.

“Bahkan konflik ini mengakibatkan rakyat akan terus menghadapi kepayahan di sebalik polemik yang berlaku,” katanya tanpa menyebut secara khusus.

Lihat Komen
ADS