Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Hadi: Kaca mata dan kaca teropong PAS putih bersih
Diterbitkan:  Jun 10, 2020 4:23 PM
Dikemaskini: 8:23 AM

PAS mempunyai kaca mata dan "kaca teropong" yang putih dan bersih sehingga dapat melihat semua warna sebenar tanpa tersilap, kata presiden parti itu Abdul Hadi Awang.

Menurutnya, perubahan pendekatan yang berlaku kepada parti itu tidak disebabkan kerana perubahan kepimpinan, tetapi perubahan situasi, realiti dan kemampuan membaca sepak terajang politik.

"PAS mempunyai kaca mata dan kaca teropong yang putih bersih sehingga dapat melihat semua warna yang sebenar tanpa tersilap.

"PAS tidak boleh dikelirukan dengan kaca mata yang berwarna sehingga tidak kenal warna yang di luar atau warna yang diubah untuk mengelirukannya.

"PAS berpegang dengan konsep sejahat-jahat seorang Muslim yang beriman diterima taubatnya oleh Allah SWT, manakala sebaik-sebaik amalan orang yang tidak beriman akan ditolak juga pada hari kiamat nanti," tulis Abdul Hadi dalam artikel yang disiarkan Harakahdaily.

Tulisan Abdul Hadi itu dipercayai merujuk kepada perubahan politik PAS selepas pilihan raya umum (PRU) ke-14 lalu.

PAS menjalinkan kerjasama dengan Umno selepas PRU14 lalu apabila BN tewas buat pertama kalinya selepas lebih 60 tahun menguasai politik negara.

Umno dan PAS membentuk Muafakat Nasional sebagai siasah politik baru bagi menentang Pakatan Harapan (PH) yang ketika itu ditunjangi Bersatu, DAP, PKR dan Amanah.

Senario itu bagaimanapun berubah apabila Bersatu pimpinan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bertindak meninggalkan PH bagi membentuk kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Kini, PAS, Umno, GPS dan parti dari Sabah membentuk kerjasama dalam PN bagi menguasai pentadbiran negara di Putrajaya.

Untuk rekod PAS juga pernah menyertai Pakatan Rakyat bersama PKR dan DAP.

Memetik sirah perjuangan Rasullullah SAW, Abdul Hadi berkata ketika mempunyai kuasa yang paling kuat sewaktu memimpin kerajaan yang berkuasa penuh di Madinah, baginda mendahulukan perdamaian.

Selain itu, pintu perundingan dibuka kepada semua pihak tanpa memperniagakan Islam yang ingin ditegakkan.

"Namun konsep fleksibel dan anjal telah menjadikan langkah yang diambil boleh diubah pendekatannya.

"Asasnya dimulakan dengan umat Islam disatukan dan menerima bukan Islam yang tidak ekstrem. PAS pada masa yang sama tetap menolak sebarang kerjasama yang mengubah dasar dan matlamat.

"PAS yang berakidah Islam mengikuti gerakan politik yang dinamik, bukan parti yang jumud dan sempit fikirannya," tulis Abdul Hadi.

Jelasnya, hala tuju PAS tidak hanyut disebabkan oleh arus dan gelombang dalam mengharungi perjuangannya.

Katanya, PAS tetap matang dalam berpolitik dan mampu membaca perkembangan manusia yang boleh berubah kerana berada di alam yang boleh berlakunya perubahan.

"Prinsip istiqamah bersama Islam menjadikan PAS tidak menipu dan tidak boleh ditipu, kerana menipu itu haram dan ditipu itu bodoh," tambahnya.

Lihat Komen
ADS