Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Syarat pengeluaran i-Sinar akan dimansuhkan
Diterbitkan:  Feb 11, 2021 7:01 PM
Dikemaskini: 11:04 AM

Semua pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan dapat membuat pengeluaran dari Akaun 1 mereka di bawah kemudahan i-Sinar.

Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz, mengatakan syarat yang dikenakan sebelum ini akan dimansuhkan atas nasihat Perdana Menteri Muhyiddin Yassin susulan maklum balas orang ramai.

Di bawah i-Sinar, pencarum yang mempunyai kurang RM100,000 dalam Akaun 1 mereka, boleh mengeluarkan sehingga RM10,000 secara berperingkat selama enam bulan - dengan pembayaran pertama adalah RM5,000.

Sementara itu, mereka yang mempunyai simpanan lebih daripada RM100,000 boleh mengeluarkan sehingga 10 peratus baki Akaun 1 mereka sehingga maksimum RM60,000, dengan pengeluaran secara berperingkat selama enam bulan (pembayaran pertama hingga RM10,000).

Zafrul bagaimanapun mengatakan KWSP memerlukan sedikit masa untuk melaksanakan kemas kini terbaru ini.

Bagi mereka yang sebelumnya telah memohon i-Sinar, permohonan mereka akan diluluskan secara automatik tidak lama lagi.

Sebelum ini, i-Sinar hanya bagi pencarum yang kehilangan pekerjaan, atau pendapatan mereka dikurangkan sekurang-kurangnya 30 peratus.

Pemansuhan syarat i-Sinar merupakan salah satu tuntutan utama daripada pemimpin politik sebelum ini, termasuk daripada Umno.

Lihat Komen
ADS