Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kit Siang: Ini bukan tentang Dr M, tapi pembinaan negara
Diterbitkan:  Apr 18, 2021 6:25 PM
Dikemaskini: 10:26 AM

Di tengah perselisihan antara Dr Mahathir Mohamad dan beberapa pemimpin DAP yang disifatkan bekas perdana menteri itu sebagai "ekstrem", Ahli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang mengatakan bahawa isu berkenaan bukan mengenai Mahathir tetapi mengenai pembinaan negara.

Ini berlaku setelah Mahathir mengatakan bahawa beberapa pemimpin dalam DAP bersikap ekstrem sementara yang lain bersikap moderat, mendorong pemimpin DAP seperti Ronnie Liu dan P Ramasamy yang mengecam Mahathir.

Mahathir juga mengatakan bahawa Lim dan anaknya Guan Eng juga "ekstrem" sebelum ini ketika dia menjadi perdana menteri dari tahun 1981 hingga 2003 tetapi menambah bahawa kedua-dua pemimpin DAP itu telah berubah menjadi lebih moderat.

Lim, dalam satu kenyataan hari ini, mengatakan bahawa DAP pernah menentang Mahathir pada masa lalu kerana menurutnya telah mengetengahkan asimilasi sebagai alat pembangunan bangsa.

Dia mengatakan ini termasuk isu larangan tarian singa, sekolah vernakular, dan kempen untuk satu bahasa, satu budaya dan satu agama.

Jelas Lim, akhirnya, Mahathir sendiri pada tahun 1994, setelah 13 tahun menjadi perdana menteri, mengakui bahawa dasar asimilasi pembangunan negara tidak sesuai untuk masyarakat majmuk dan secara terbuka mengakui hal ini.

Lim juga menyatakan bahawa Mahathir mengulangi pendirian untuk mengenepikan dasar asimilasi sebelum dia meninggalkan jawatan pada tahun 2003.

"Saya memuji Mahathir kerana telah meninggalkan dasar asimilasi yang memihak kepada integrasi sebagai asas pembinaan negara di Malaysia yang majmuk dan keberanian untuk secara terbuka mengakui perubahan fikiran dan dasar itu sekitar satu dekad yang lalu," kata Lim.

Sepanjang tahun-tahun itu, Lim mengatakan DAP menghadapi kemungkinan besar untuk mengubah arah pembangunan negara Malaysia.

Lim berkata prinsip DAP membangun negara adalah berdasarkan integrasi dan bukannya asimilasi.

Pemimpin veteran DAP itu mengatakan selain dari asimilasi dan integrasi, ada jalan ketiga - masyarakat yang berbeza hidup berdampingan tetapi terpisah di bawah sistem politik yang sama.

Dia mengatakan ini serupa dengan bagaimana penulis Inggeris JS Furnivall menggambarkan Tanah Melayu kolonial - "masyarakat bergaul tetapi tidak bercampur".

"Ada orang Cina yang hidup sepenuhnya di persekitaran Cina sendiri, tanpa saling berhubung dengan bangsa lain; sama seperti ada orang Melayu dan India yang hidup sepenuhnya di persekitaran Melayu atau India masing-masing.

"Ini bukan Malaysia yang diperjuangkan oleh DAP dan saya," katanya.

Lim menyatakan bahawa ketika DAP menentang dasar asimilasi Mahathir, ia dicap sebagai ekstrem tetapi sekarang, terdapat tuduhan bahawa DAP mengenepikan orang Cina.

Bagaimanapun, Lim mengatakan perjuangan DAP untuk integrasi kaum tidak pernah berubah.

"Malaysia yang ingin saya lihat adalah negara di mana orang Melayu, Cina, India, Kadazan dan Iban keluar dari dunia mereka sendiri untuk berinteraksi dengan komuniti lain; untuk belajar, menghargai dan menerima bahawa Malaysia tidak boleh dikenali dengan satu komuniti tertentu tetapi dengan semua komuniti berbeza yang menjadikan tanah air sebagai tanah kelahiran mereka.

"Di mana orang Cina tidak dianggap mengkhianati bangsa dan budaya hanya kerana mahir Jawi, orang Melayu tidak dianggap mengkhianati bangsa dan budaya kerana repertoar Bharatanatyamnya, atau orang India tidak dianggap mengkhianati bangsa dan budayanya hanya kerana penguasaan kaligrafi Cina," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS