Malaysiakini
BERITA

Zunar, kartunis Asean lancar pameran karya tema hak asasi manusia

Diterbitkan

Kartunis politik Zulkiflee Anwar Haque, yang lebih dikenali sebagai Zunar, akan bersama-sama menganjurkan pameran dalam talian yang mempamerkan kartun politik dari seluruh negara Asean, yang akan dilancarkan melalui acara dalam talian hari ini oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

Bertemakan 'Hak Asasi Manusia di Negaraku', ia akan mempamerkan 100 karya kartun oleh 37 kartunis dari rantau Asean.

“Terdapat 13 karya dari Malaysia, termasuk Zunar, 13 dari Indonesia, empat dari Thailand, enam dari Filipina dan seorang kartunis yang mewakili Myanmar.

"Antara masalah yang diketengahkan di galeri utama adalah keadaan darurat di Malaysia, undang-undang fitnah terhadap raja di Thailand, perang terhadap dadah di Filipina, rampasan kuasa di Myanmar dan Papua di Indonesia," kata Zunar dalam sebuah kenyataan malam tadi.

Pameran yang bertajuk "Pameran Kartun Hak Asasi Manusia Asean", itu akan berlangsung dari 3 Mei hingga 30 Mei dan dianjurkan oleh Zunar dan NGO Hujjah Ehsan.

Selain Anwar, pelancaran pameran pada jam 2 petang itu juga akan menyaksikan ucapan oleh Yenny Wahid, anak kepada bekas presiden Indonesia Abdurrahman Wahid, serta wakil pengarah Human Rights Watch Asia, Phil Robertson.

Zunar juga mengatakan akan ada Galeri Solidariti Myanmar, sebuah usaha oleh kartunis untuk menunjukkan sokongan kepada rakyat negara itu.

"Kartunis menggunakan gambar pen melukis yang menandakan simbol perpaduan ketika kita bersama rakyat Myanmar untuk mempertahankan demokrasi menentang rampasan kuasa rejim ketenteraan," katanya.

Pameran adalah percuma dan pengunjung dapat mengunjungi galeri serta menghadiri pelancaran secara dalam talian.

Beri pendapat anda!

Jadi pelanggan Malaysiakini untuk menjadi pengulas berita. Anda dapat mengakses kandungan semua bahasa dan menulis komen di semua platform Malaysiakini.

Bersatu sokong media bebas.