Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kapal China di EEZ Malaysia, hampiri kapal kontrak Petronas di Sabah

Sebuah kapal milik China dikatakan memasuki zon ekonomi eksklusif Malaysia (EEZ) dan berada sekitar 140km dari pesisir pantai Labuan.

Kehadiran kapal Da Yang Hao, yang dimiliki oleh Kementerian Sumber Asli Beijing, pertama kali disoroti oleh pemerhati geopolitik Vietnam, Duan Dang.

Malaysiakini mengesahkan dakwaan tersebut dengan mendapatkan laporan Satelit Sistem Pengenalan Automatik (AIS) yang menunjukkan Da Yang Hao berada di koordinat 6 ° 01 '23 "N 114 ° 09' 47" E pada pukul 6.07 petang.

Ini kemudian dirujuk silang dengan pemetaan data oleh Flanders Marine Institute yang menggariskan sempadan EEZ Malaysia.

Kedua-dua data menunjukkan Da Yang Hao berada jauh di dalam kawasan EEZ Malaysia dan berhampiran dengan sempadan EEZ antara Malaysia dan Brunei.

EEZ Malaysia seluar 200 meter nautika (370km) dari pesisir pantai.

Google Earth menganggarkan koordinat Da Yang Hao dari laporan satelit AIS berada sekitar 138 kilometer dari pantai Labuan.

Kerajaan China menerima penghantaran Da Yang Hao pada tahun 2019.

South China Morning Post, memetik media China, mengatakan kapal itu "memiliki kemampuan untuk melakukan eksplorasi sumber laut dalam di mana-mana lautan di dunia" dan akan memberi China "kelebihan yang penting".

Tidak lama selepas Da Yang Hao diserahkan pada China pada tahun 2019, ia menceroboh EEZ Jepun.

Kerajaan Jepun mendakwa kapal itu memunggah peralatan pemerhatian di perairannya.

Jepun lantas mengecam China dan membuat laporan berhubung perkara itu.

Kapal kontrak Petronas

Duan Dang yang pertama kali meneliti kehadiran Da Yang Hao di luar pantai Sabah, mengatakan ia memasuki EEZ Malaysia malam tadi.

Dia menambah bahawa kapal penyelidikan itu dikawal oleh sekurang-kurangnya satu kapal Pengawal Pantai China - CCG 5202. Dia menambah bahawa kapal Pengawal Pantai China kedua CCG 6307 juga mungkin terlibat.

Dia mengatakan bahawa Da Yang Hao, pada pukul 10.20 pagi waktu Malaysia hari ini, terletak sekitar 50 batu nautika (93km) dari West Capella.

West Capella, yang berlayar dengan bendera Panama, dibawah kontrak Petronas untuk penerokaan minyak di kawasan itu.

Dalam kemas kini lain pada 6.02 petang, Duan Dang berkongsi di Twitter bahawa Da Yang Hao berada sejauh 12 batu nautika (22km) dari West Capella.

Laporan satelit AIS yang diperoleh oleh Malaysiakini menunjukkan kedudukan terakhir West Capella adalah MY - 5 ° 59 '28 "N 114 ° 21' 47" E pada pukul 8.39 pagi.

Dengan mengandaikan bahawa kedudukan West Capella tidak berubah, data tersebut selari dengan dakwaan Duan Dang.

Google Earth menganggarkan jarak antara koordinat Da Yang Hao pada 6.07 petang dan West Capella pada pukul 8.39 pagi adalah 23km.

EEZ ditubuhkan di bawah Konvensyen Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) 1982 mengenai Undang-Undang Laut tetapi konsepnya tidak diiktiraf oleh China, yang menuntut sebahagian besar Laut China Selatan.

Sebelum ini, pesawat ketenteraan China juga terbang dekat dengan ruang udara Malaysia dan tidak bertindak memberi respons terhadap pengawal lalu lintas udara di Kota Kinabalu, mendorong Tentera Udara Diraja Malaysia menghantar jet.

China juga berterusan menghampiri kawasan Luconia Shoals yang terletak di kawasan EEZ Malaysia di luar pesisir Sarawak.

Ketegangan yang semakin meningkat

Kehadiran terbaru China di pesisir Sabah berlaku di tengah ketegangan yang semakin meningkat di Laut China Selatan.

Australia, UK dan AS minggu lalu mengadakan perjanjian keselamatan, disebut sebagai Aukus, untuk membantu Australia dengan teknologi untuk membangun kapal selam nuklearnya sendiri dan senjata pertahanan lain.

Langkah itu dilihat sebagai usaha untuk melawan ketegasan China yang semakin meningkat di rantau ini.

Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob telah menyatakan keprihatinan bahawa Aukus kemungkinan menyebabkan perlumbaan senjata nuklear di Laut China Selatan.

Selepas perjanjian Aukus, Menteri Pertahanan Hishammuddin Hussein mencadangkan lawatan kerja segera ke China untuk mendapatkan pandangan Beijing mengenai perkara itu.

Pembangkang menyifatkan pendirian Hishammuddin sebagai "pelik dan salah tempat", mendesak Malaysia untuk tetap berkecuali.

Bekas timbalan menteri pertahanan Liew Chin Tong, ketika dihubungi, mengatakan bahawa dia cenderung percaya bahawa Tentera Laut Diraja Malaysia sudah memaklumkan kerajaan mengenai perkembangan terbaru ini.

Namun, dia mengatakan cara kerajaan bertindak balas sering kali dirahsiakan.

"Reaksi Kementerian Luar Negeri selalu dirahsiakan.

"Kadang-kadang ada sebab untuk tidak terlalu mendedahkan insiden seperti itu, tetapi saya lebih suka Kementerian Luar Negeri memberi tahu tindakannya kepada masyarakat, seperti mengirim nota bantahan atau memanggil duta untuk mendapatkan penjelasan," katanya.

Liew berkata lebih banyak penyelarasan diperlukan antara Kementerian Pertahanan, Angkatan Tentera dan Kementerian Luar Negeri.

"Kita memerlukan Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang lebih kuat yang merangkumi Kementerian Luar Negeri. Pada masa ini, Kementerian Luar Negeri tidak termasuk dalam mesyuarat MKN," katanya.

Lihat Komen
ADS