Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Dasar jual saham, syarikat bumiputera hanya pada bumiputera akan diperkenal

Dewan Rakyat hari ini dimaklumkan bahawa jaringan keselamatan baru akan diperkenalkan di bawah Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12) untuk memastikan kelangsungan pemilikan ekuiti bumiputera.

Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengatakan ini adalah untuk membolehkan penjualan saham atau syarikat bumiputera hanya ditawarkan kepada konsortium, syarikat atau individu bumiputera lain.

"Selain itu, pemilikan dan pelupusan hak milik oleh syarikat bumiputera akan diatur oleh kementerian dan agensi terkait sebagai pengawal selia sektor," katanya dalam ucapan ketika membentangkan RMK-12 di Dewan Rakyat.

Tambahnya, bahagian pembaharuan bumiputera dengan fungsi dan mandat yang lebih jelas akan dibuat dengan menugaskan semula pegawai dari setiap kementerian dan agensi kerajaan.

Kata Ismail, pemilikan ekuiti korporat masih belum mencapai sasaran minimum 30 peratus di negara ini.

Sehingga 2019, saham bumiputera hanya 17.2 peratus, dengan bukan bumiputera memiliki 25 peratus sementara 45.5 peratus dipegang oleh entiti asing dan 12.3 peratus adalah 'saham nominee', tambah Ismail Sabri.

Oleh itu, perdana menteri memberi jaminan bahawa agenda bumiputera tidak akan diabaikan di bawah RMK-12, selaras dengan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, yang menjamin kedudukan bumiputera di negara ini.

Meningkatkan isi rumah berpendapatan rendah

Pada masa yang sama, ahli parlimen Bera itu mengakui bahawa terdapat banyak isi rumah berpendapatan rendah tanpa mengira kaum yang memerlukan peningkatan, bimbingan dan perhatian dari kerajaan.

Katanya lagi, masyarakat Orang Asli mempunyai kadar kemiskinan yang tinggi, justeru kerajaan akan membuat rancangan pembangunan sosio-ekonomi yang komprehensif untuk komuniti itu, yang akan meliputi kesejahteraan, infrastruktur asas dan peningkatan pendapatan.

Tambahnya, pendidikan berkualiti juga merupakan bahagian penting dalam meningkatkan pembangunan sosio-ekonomi masyarakat Orang Asli.

Bagi isi rumah dari kalangan masyarakat Cina berpendapatan rendah, khususnya penduduk kampung baru, perdana menteri mengatakan bahawa kerajaan telah memperbaiki skim pinjaman khas untuk penduduk kampung baru untuk membantu mereka mengembangkan perniagaan dan keusahawanan mereka.

Isi rumah dari kalangan masyarakat India yang berpendapatan rendah juga akan mendapat bantuan selaras dengan Pelan Tindakan Komuniti India.

"Kerajaan akan memberikan sokongan kepada mereka dengan menyiapkan program peningkatan kemahiran dan bantuan kewangan yang disasarkan serta peluang keusahawanan," kata Ismail.

Lihat Komen
ADS