Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Menteri, ahli politik dan hartawan Malaysia didedah jadi pemilik syarikat pesisir

Nota Editor: William Leong dan isterinya, Alice Chan Ai Lee, menjadi pentadbir dan pengarah Collister Holdings Ltd pada 2009, dan bukan pemilik seperti laporan awal. Kesilapan amat dikesali.

KERTAS PANDORA | Setelah beberapa pendedahan, nampaknya tidak kurang rakyat Malaysia yang kaya dan berkuasa yang dinyatakan sebagai pemilik syarikat atau firma pemegang amanah luar pesisir.

Pendedahan terbaru, Kertas Pandora, yang merupakan pendedahan fail kewangan sulit sebesar 2.94 terabyte kepada Pusat Kewartawanan Penyiasatan Antarabangsa (ICIJ). ICIJ kemudian memberi akses kepada rakan-rakannya, termasuk Malaysiakini.

Pendedahan ini melibatkan lebih 11.9 juta dokumen dan rekod lain daripada 14 penyedia perkhidmatan luar pesisir yang menubuhkan dan menguruskan syarikat shell dan pemegang amanah di tempat perlindungan cukai di seluruh dunia.

Mereka termasuk penyedia di Singapura, pintu masuk yang popular untuk rakyat Malaysia yang berkuasa dan kaya untuk memindahkan aset mereka ke tempat perlindungan cukai.

Didapati lebih 10,000 dokumen yang dibocorkan daripada penyedia perkhidmatan yang berpangkalan di Singapura Asiaciti dan Trident Trust dikaitkan dengan individu warga Malaysia.

Walau bagaimanapun, tidak semua dokumen melibatkan penubuhan firma pemegang amanah atau perniagaan di luar pesisir, dengan sebilangan menamakan individu Malaysia sebagai sebahagian daripada pemeriksaan latar belakang orang lain.

Lebih banyak dokumen berkaitan dengan urus niaga luar negara orang kaya Malaysia juga terdapat dalam kebocoran daripada penyedia perkhidmatan di Hong Kong atau di Caribbean.

Mereka termasuklah Menteri Kewangan Tengku Zafrul Zainal Abidin, Timbalan Menteri Kewangan Yamani Hafez Musa, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan pengerusi eksekutif Westports G Gnanalingam.


Baca: Bagaimana Daim, hartawan M'sia guna S'pura simpan duit di luar negara


Memiliki entiti luar pesisir tidak menyalahi undang-undang, tetapi dalam beberapa keadaan, amalan ini dikaitkan dengan pengelakan atau penghindaran cukai. Dalam kes lain, ini usaha untuk menjaga kerahsiaan atas pelbagai alasan.

Pakar industri mengatakan mutakhir ini syarikat luar pesisir memainkan peranan penting dalam "pengoptimuman" cukai yang sah.

Berikut senarai rakyat Malaysia yang tidak lengkap dalam Kertas Pandora. Malaysiakini telah menghubungi mereka semua untuk mendapatkan penjelasan dan menerbitkan komen mereka jika tersedia pada masa penerbitan.

Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz

Tengku Zafrul dinamakan sebagai pengarah Capital Investment Bank (Labuan) Limited, sebuah bank butik yang diperbadankan dalam bidang kuasa luar pesisir di Labuan.

Namanya pertama kali muncul dalam siri ICIJ, Offshore Leaks, pada tahun 2013, telah dilantik ke jawatan tersebut pada tahun 2009. Namun, pemeriksaan baru-baru ini menunjukkan dia mungkin tidak lagi memegang jawatan itu.

Rekod ini muncul lagi dalam Kertas Pandora, walaupun kurang terperinci, dalam senarai "pegawai" di firma luar pesisir, yang menjadi sebahagian daripada kebocoran dokumen firma undang-undang Panama terkemuka Alemán, Cordero, Galindo & Lee (Algocal). Kebocoran itu tidak menyatakan mengapa Algocal memegang senarai berkenaan.

Seorang pembantu menteri memberitahu Malaysiakini Tengku Zafrul bukan lagi pengarah Capital Investment Bank dan tidak dapat mengulas mengenai urus niaga berkenaan. Pembantu itu, bagaimanapun, tidak memberi maklum balas ketika ditanya bila Zafrul mengundurkan diri.

Malaysiakini telah menghubungi Capital Investment Bank dan pemiliknya FCA Capital Sdn Bhd mengenai perkara itu.

Pada 2013, sebagai tindak balas terhadap kebocoran lain kepada ICIJ dan rakan-rakannya, bapa saudara kepada Tengku Zafrul dan menteri kabinet ketika itu Raja Nong Chik Zainul Abidin mengakui keluarganya mempunyai firma pemegang amanah luar pesisir RZA International Corporation yang ditubuhkan pada tahun 2007 tetapi dibatal pendaftarannya kerana tidak ada pelaburan yang dibuat .

Dia mempertahankan firma pemegang amanah itu tidak digunakan untuk kegiatan salah atau haram.

Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi

Ahmad Zahid Hamidi pula muncul dalam fail Algocal, yang bertindak sebagai ejen firma bernama Breedon Limited di Kepulauan Virgin Britain.

Breedon ditubuhkan pada bulan September 1996 dengan Zahid dan seorang bernama Fon Kin Voon sebagai pengarah, sebelum nama syarikat itu ditukar menjadi Rising Resources (BVI) Limited pada bulan November tahun itu.

Syarikat itu mempunyai modal saham AS$50,000 pada 1999 tetapi jenis perniagaannya tidak dinyatakan.

Pada 1996, ketika syarikat itu diperbadankan, Zahid yang ketika itu berusia 44 tahun menang saingan sengit perebutan jawatan ketua Pemuda Umno.

Namun, dokumen-dokumen berikutnya daripada Algocal menunjukkan syarikat itu "dibatalkan" kerana tidak aktif, beberapa tahun selepas penubuhannya. Tidak ada petunjuk syarikat itu ditubuhkan mengenai perniagaan jenis apa manakala syarikat dengan nama serupa yang didaftarkan di Malaysia tidak berkaitan dengan Zahid.

Di Parlimen hari ini (4 Okt), Zahid menegaskan dia tidak berusaha untuk mengelakkan cukai.

Zahid menjelaskan bahawa dia adalah ketua pegawai eksekutif (CEO) syarikat tersenarai pada masa itu, yang mempunyai pelaburan di negara lain yang tidak didedahkannya.

Syarikat itu telah menerima konsesi dari negara itu untuk melaksanakan projek, katanya, tetapi keuntungannya tidak dapat dibawa keluar dari negara itu.

Sebaliknya, kata Zahid, mereka diminta untuk melabur semula di negara berkenaan.

Timbalan Menteri Kewangan dan Ahli Parlimen Sipitang (Bersatu) Yamani Hafez Musa

Yamani ialah pengarah Great Ocean Consultants di Kepulauan Virgin Britain dari 2013 hingga 2015, bersama adik-beradiknya.

Namun, dokumen menunjukkan pada tahun 2015, bapanya, bekas ketua menteri Sabah Musa Aman, mengambil alih jawatan sebagai pengarah tunggal syarikat.

Menariknya, pada tahun 2016, syarikat itu dijual sepenuhnya kepada seorang bernama Mau Kam Wai.

Mau pernah menjadi pengarah eksekutif syarikat pemegangan pelaburan Eastland Equity, bersama seorang peniaga Sabah yang dilaporkan dekat dengan Musa, Chu Jan Tow.

Sebuah dokumen oleh penyedia perkhidmatan korporat yang berpangkalan di Singapura, Trident Trusts menyatakan pada bulan Mac 2016, tepat sebelum Musa memindahkan hak milik Great Ocean Consultants kepada Mau, syarikat itu menyimpan wang AS$310,000 dalam akaun Deutsche Bank.

Malaysiakini telah menghubungi Yamani untuk mendapatkan komen.

Bekas bendahari PKR dan Ahli Parlimen William Leong

Menurut dokumen dalam Kertas Pandora, bekas bendahari PKR, William Leong, dan isterinya, Alice Chan Ai Lee, menjadi pentadbir dan pengarah Collister Holdings Ltd di Jersey pada 24 Jun 2009.

Syarikat itu mempunyai 50,000 saham dengan harga AS$1 per saham, tetapi tidak ada petunjuk untuk apa firma itu digunakan.

Ini bukan kali pertama Leong dikaitkan dengan pemilikan firma luar pesisir.

Dalam Offshore Leaks, firma guamannya William Leong & Co Advocates & Solicitors didedahkan sebagai perantara firma BVI Maxcorp (Asia) Overseas Ltd.

Ketika dihubungi mengenai Collister, Leong melalui peguamnya Loy Tuan Bee, mengatakan ini berkaitan peranannya sebagai naib presiden eksekutif dan ketua pegawai operasi kilang keluli Philippine National Steel Mill yang berpengkalan di Manila dari 1994 hingga 1997.

Pada masa itu, firma pakar kewangan dan cukai menasihatkan cara terbaik untuk mengurus pendapatannya sebagai ekspatriat adalah melalui Collister Holdings Ltd.

"Semua ini dilakukan secara sah dan betul. Tidak ada pelanggaran undang-undang Malaysia dan Filipina."

Ketika dia kembali ke Malaysia dan berkhidmat sebagai anggota parlimen, Collister Holdings Ltd tidak lagi digunakan sehingga tidak menjadi bahagian daripada pengisytiharan aset.

Mengenai Maxcorp (Asia) Overseas Ltd, Leong mengatakan dia tidak dapat mendedahkan maklumat lebih lanjut tanpa persetujuan pelanggannya seperti prosedur biasa untuk firma guaman.

Mahmud Abu Bekir Abdul Taib, anak Yang di-Pertua Negeri Sarawak Abdul Taib Mahmud

Anak kepada Yang di-Pertua Negeri Sarawak Abdul Taib Mahmud muncul di Kertas Pandora sebagai pengarah perniagaan keluarganya, syarikat BVI Rondinmass Incorporated.

Mendaftar melalui Trident Trust cawangan Hong Kong, ibu Bekir, Laila Taib, pada mulanya ialah pengarah syarikat itu sebelum Bekir mengambil alihnya beberapa bulan sebelum kematian ibunya pada April 2009.

Syarikat itu ditubuhkan untuk memegang harta komersial di Seattle, Washington, AS, bernilai AS$35 juta, yang dibeli melalui pinjaman.

Menurut siasatan Sarawak Report, keluarga Taib dilaporkan memiliki pelbagai hartanah di Seattle, termasuk satu yang menempatkan ibu pejabat FBI. Rondinmass adalah pemilik tunggal bangunan itu.

Bekir juga merupakan abang kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Hanifah Hajar Taib, yang walaupun bukan pemegang jawatan di Rondinmass, sebelum ini dinyatakan sebagai pemilik dan pengarah syarikat luar pesisir lain.

Syarikat itu adalah Iquest dan Ambersheen Investments, dua firma yang diperbadankan di BVI dan didedahkan di Offshore Leaks. Ibunya juga merupakan sebahagian daripada Ambersheen.

Malaysiakini telah menghubungi Hanifah dan Bekir untuk mendapatkan komen.

Bekir dihubungi melalui Cahya Mata Sarawak Bhd, yang mana dia menjadi pengerusinya. Pun begitu, CMS mengatakan pihaknya tidak dapat mengulas mengenai masalah peribadi ketua. Ia tidak memberi reaksi lebih lanjut ketika diminta untuk menghubungi Bekir secara langsung.

Pengerusi Rimbunan Hijau Group Tiong Hiew King

Tiong Hiew King dan adiknya Tiong Ik King disenaraikan sebagai pemilik utama IB Holdings Limited, sebuah syarikat yang ditubuhkan di Kepulauan Cook pada tahun 1990.

Hiew King ialah pengasas dan pengerusi syarikat kayu balak, Rimbunan Hijau Group, yang juga mengendalikan surat khabar berbahasa Cina, Sin Chew Daily dan Guan Ming Daily.

Tujuan perniagaan IB Holdings dinyatakan sebagai pelaburan dan perdagangan produk kayu.

IB Holdings muncul di Kertas Pandora sebagai sebahagian daripada kebocoran dokumen daripada Asiaciti Trust, sebuah syarikat perkhidmatan kewangan yang berpengkalan di Singapura.

Malaysiakini telah menghubungi Tiong bersaudara untuk mendapatkan maklum balas mereka.

Pengerusi Jayasetia, Tiong Ik King

Ik King, yang sebelum ini tampil bersama saudaranya Hiew King sebagai pemilik IB Holding, dinyatakan sebagai satu-satunya pemilik benefisial Roxton Investments, sebuah syarikat yang diperbadankan di Kepulauan Virgin Britain.

Roxton dinyatakan sebagai syarikat pemegangan pelaburan dengan portfolio yang dipegang oleh JP Morgan.

Sehingga 2017, syarikat tersebut dinyatakan mempunyai aset AS$20 juta.

Para pengarah syarikat tersebut disenaraikan sebagai Barattere Limited dan Tarpumbay Limited, dua syarikat Bahamas yang menawarkan perkhidmatan korporat dalam penjagaan JP Morgan Trust Company (Bahamas) Ltd.

Barattere dan Tarpumbay sebelum ini muncul di Paradise Papers sebagai pengarah korporat sebuah syarikat di Kepulauan Cayman.

Malaysiakini telah menghubungi Ik King untuk mendapatkan komen.

Pengarah dan pengerusi Westports Holdings G Gnanalingam

G Gnanalingam didedahkan menjadi pemilik Paisley Marketing Limited yang diperbadankan di Kepulauan Virgin Britain dan ditadbir oleh Trident Trust.

Menurut Kertas Pandora, syarikat itu digunakan untuk pelaburan dan asetnya bernilai AS$2 juta (pada 2016) dipegang oleh Standard Chartered Bank, Singapura.

Malaysiakini menghubungi Gnanalingam untuk mendapatkan komennya.

Seorang wakil memberitahu bahawa Paisley ditubuhkan oleh Gnanalingam pada tahun 2008 untuk memegang polisi insurans hayat dan pelaburan yang diuruskan oleh Standard Chartered Singapore.

Struktur pemegang amanah Paisley dibubarkan pada tahun 2020 setelah diberikan kepada anak perempuan Gnanalingam, Shaline.

Menurut perwakilan itu, dana yang digunakan untuk mewujudkan syarikat pemegang amanah itu berasal daripada pendapatan Gnanalingam, yang mana semua cukai yang perlu dibayar telah dibayar kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

"Tidak ada pendapatan kena cukai daripada Paisley. Sekiranya pendapatan itu dikenakan cukai bawah undang-undang Malaysia, perkara itu akan dilaporkan kepada LHDN,” kata wakil itu, sambil menjelaskan keputusan untuk menubuhkan Paisley di Kepulauan Virgin Britain adalah berdasarkan saranan Standard Chartered Singapura.

"Ini cara Standard Chartered (Singapura) mengatur program untuk kami. Tidak jelas bagi saya mengapa mereka memilih untuk menubuhkan syarikat amanah mereka bawah satu bidang kuasa (tertentu) berbanding yang lain."

Wakil itu mengatakan tidak ada alasan untuk mempercayai bank mempunyai niat untuk mengelak atau menghindari cukai semasa mengatur program pelaburan.

"Keputusan untuk menggunakan Standard Chartered Singapura dalam penubuhan syarikat pemegang amanah itu disebabkan bank yang menawarkan produk pelaburan tidak tersedia untuk Standard Chartered Malaysia," kata wakil tersebut.

Pengerusi Genting Group Lim Kok Thay

Dokumen Kertas Pandora menunjukkan hubungan antara Pengerusi Genting Lim Kok Thay dan Azure Supreme Limited, sebuah syarikat yang diperbadankan di Kepulauan Virgin Britain.

Azure pertama kali muncul di pangkalan data ICIJ menjadi sebahagian daripada Offshore Leaks pada tahun 2010 dengan Portculis (BVI) Ltd sebagai ejen berdaftar syarikat.

Terdapat maklumat terhad yang tersedia mengenai jenis perniagaan Azure dan pemiliknya yang lain (jika ada).

Malaysiakini telah menghubungi Lim meminta lebih banyak maklumat mengenai Azure.

Ibu bapa Jho Low, Larry Low Hock Ping dan Goh Gaik Ewe

Larry Low Hock Ping dan Goh Gaik Ewe, ibu bapa kepada ahli perniagaan dalam buruan Jho Low, dikaitkan dengan Coswell Corporation dan Strategic Equities Limited.

Coswell ditubuhkan di Kepulauan Virgin Britain pada tahun 1991 melalui Trident Trust (BVI) Limited dengan Low dan Goh sebagai pemegang saham tunggal.

Tujuan yang dinyatakan untuk Coswell adalah pelaburan hartanah di London dengan nilai aset AS$2 juta manakala Strategic Equities adalah pemegang saham dalam Frencken Group Ltd (bernilai AS$5 juta).

Frencken Group adalah pengeluar mesin industri yang diperbadankan di Singapura.

Sejak 2017, Low dan Goh masih tersenarai sebagai pelanggan Trident Trust walaupun ada kaitan dengan skandal 1MDB.

Low dan isterinya meninggalkan Malaysia pada 2018, dan lokasi mereka sekarang tidak diketahui.

Malaysiakini telah menghubungi Trident Trust untuk mendapatkan komen mengenai pembabitannya dengan pasangan itu.

Berita berkaitan:

Bagaimana Daim, orang kaya Malaysia guna Singapura simpan duit di luar negara

'Pemegang amanah luar pesisir sah' - Daim kesal 'obsesi' M'kini terhadapnya

Lihat Komen
ADS