Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mahkamah Rayuan benarkan rayuan MP Tawau terhadap keputusan 2014
Diterbitkan:  Oct 14, 2021 5:23 PM
Dikemaskini: 9:23 AM

Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan rayuan oleh Ahli Parlimen Tawau Christina Liew dan peguam Samsuri Baharuddin terhadap keputusan Mahkamah Tinggi pada 2014.

Ia berhubung keputusan mahkamah yang memutuskan bahawa kedua-dua mereka, bersama bekas kerani Liew, Siti Rahfizah Mihaldin menyalahi undang-undang membabitkan 819 pemilik tanah yang terlibat dalam Skim Pekebun Kecil Bagahak kerana melanggar perjanjian usahasama mereka dengan plaintif Borneo Samudera Sdn Bhd (BSSB), syarikat yang dimiliki oleh kerajaan Sabah.

Ketika membenarkan rayuan itu, Mahkamah Rayuan menyampaikan keputusan sebagai berikut:

"Kami mendapati ada merit dalam rayuan ini. Keputusan Hakim Mahkamah Tinggi (Chew Soo Hoo) bertarikh 30 September 2014 diketepikan dan kami memerintahkan perkara itu diserahkan ke Mahkamah Tinggi untuk dibicarakan semula setelah penentuan arbitrasi"

Mahkamah Rayuan mengatakan bahawa keputusan Chew adalah batal dan tidak sah kerana dia seharusnya tidak meneruskan perbicaraan.

Seharusnya ada arbitrasi untuk memutuskan kesahihan Perjanjian Usahasama (JVA) yang dimeterai antara pemilik tanah yang merupakan pemilik tanah Skim Pekebun Kecil Bagahak dan BSSB.

BSSB telah mengajukan permohonan mencabar agar perselisihan antara pihak-pihak dalam saman Mahkamah Tinggi diselesaikan sesuai dengan ketentuan JVA.

Pada tahun 2008, Hakim Gopal Sri Ram memerintahkan agar saman Mahkamah Tinggi ditangguhkan.

Tetapi pada tahun 2014, Chew telah memutuskan bahwa Liew dan Samsuri bertanggungjawab menyebabkan pekebun kecil berkenaan melanggar JVA yang dimeterai dengan BSSB.

Dia kemudian memerintahkan agar ganti rugi dinilai oleh timbalan pendaftar Mahkamah Tinggi Tawau. Dalam tuntutannya terhadap Liew dan Samsuri, BSSB menuntut ganti rugi sebanyak RM557,641,716.29.

Sebagai tambahan kepada keputusan Mahkamah Rayuan bahwa keputusan Hakim Perbicaraan adalah batal, ia juga memerintahkan agar perbicaraan semula Mahkamah Tinggi di Tawau. Tetapi ia cuma dapat dilakukan selepas tribunal arbritrasi memutuskan tentang pelaksanaan JVA.

Hakim Mahkamah Rayuan yang mendengar rayuan itu adalah Mohamad Zabidin Mohd Diah, Lee Heng Cheong dan Ahmad Nasfy Haji Yasin.

Malik Imtiaz Sarwar, Alex Decena dan Jordan Kong mewakili Liew dan Samsuri, Sementara Jeyan Marimuttu dan Jimmy Chang mewakili BSSB.

Lihat Komen
ADS