Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dasar kabotaj: Wee hantar surat penjelasan kepada speaker
Diterbitkan:  Oct 14, 2021 6:10 PM
Dikemaskini: 10:10 AM

Setelah dituduh mengelirukan Dewan Rakyat mengenai dasar kabotaj, Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong mengatakan bahawa dia telah menghantar penjelasan bertulis kepada speaker serta Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng dan Ahli Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim.

Dalam satu kenyataan, Wee mengatakan bahawa dia juga akan mengulas lebih lanjut mengenai isu ini secara terperinci semasa debat antara dia dan setiausaha agung DAP itu.

"Untuk makluman semua, saya telah menghantar surat rasmi penjelasan bertulis terhadap usul YB Bagan dan YB Bukit Mertajam, usul di bawah peraturan mesyuarat 36(12) Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat kepada Yang Di-Pertua Dewan Rakyat, Azhar Azizan Harun pada 12 Oktober 2021 dan telah disahkan terima oleh Pejabat Yang Di-Pertua Dewan Rakyat pada 13 Oktober 2021.

"Saya yakin YB Bagan dan YB Bukit Mertajam juga menerima surat sama yang dihantar oleh Speaker Dewan Rakyat.

"Saya juga akan mengulas lanjut secara terperinci mengenai perkara ini dalam sesi debat dengan YB Lim Guan Eng nanti, selepas Belanjawan 2022 dibentangkan pada 29 Oktober 2021.

"Saya tunggu YB Lim Guan Eng, bila senang marilah kita berdebat," kata Wee.

Kenyataan presiden MCA itu hadir setelah Speaker memerintahkannya untuk memberikan penjelasan mengenai kenyataannya mengenai dasar kabotaj pada 30 September, yang dikatakan telah mengelirukan Dewan Rakyat.

Arahan itu dibuat setelah Lim mengemukakan usul di bawah peraturan mesyuarat 36(12) pada 11 Oktober, meminta Wee dirujuk ke Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan kerana mengelirukan Dewn Rakyat.

Menurut Lim, kenyataan Wee dianggap bercanggah dengan jawapan bertulis oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Annuar Musa pada 5 Oktober.

Pada 30 September, Wee memberitahu Dewan Rakyat bahawa dasar kabotaj Malaysia bukanlah sebab mengapa negara ini tidak terlibat dalam projek kabel bawah laut Apricot.

Namun, Annuar mengatakan dalam balasan tertulis bahawa Facebook dan Google tidak melibatkan Malaysia untuk projek Apricot "memandangkan isu yang belum diselesaikan mengenai pengecualian dasar kabotaj."

Lihat Komen
ADS