Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
KKM naik taraf CAC bagi jangkau lebih ramai pesakit
Diterbitkan:  Oct 14, 2021 8:51 PM
Dikemaskini: 12:51 PM

Kementerian Kesihatan sedang dalam proses menaik taraf perkhidmatan yang ditawarkan di Pusat Penilaian Klinikal Covid-19 (CAC) sebagai sebahagian daripada persiapan keseluruhan untuk memasuki fasa endemik.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah dalam satu kenyataan mengatakan bahawa proses naik taraf secara berperingkat melibatkan lima inisiatif yang akan membolehkan CAC menjangkau lebih banyak pesakit Covid-19 dan mereka yang disyaki dijangkiti wabak itu.

"Diharapkan dengan penambahbaikan perkhidmatan CAC ini, perkhidmatan pemantauan di rumah atau tempat kediaman pesakit Covid-19 (home monitoring) akan menjadi lebih baik dan seterusnya mengurangkan kadar kematian khususnya kes-kes Brought-In-Death (BID)," katanya.

Bahagian teratas merangkumi peningkatan kemudahan yang ada di klinik kerajaan yang dibenarkan untuk mengesahkan status pesakit Covid-19 yang disyaki yang boleh secara jumpa terus atau janji temu terlebih dahulu.

"Bagi mengurangkan kesesakan dan masa menunggu yang lama, serta mengurangkan risiko jangkitan silang, masyarakat digalakkan untuk membuat janji temu terlebih dahulu," kata Noor Hisham.

Katanya, kerajaan juga akan menggalakkan penglibatan pengamal perubatan swasta untuk pemantauan pesakit Covid-19 yang menjalani kuarantin rumah dengan lebih berkesan.

Setakat 9 Okt, Noor Hisham mengatakan CAC yang dikendali pengamal am (GP) telah memantau 19,732 kes Covid-19.

"Kini, terdapat sebanyak 1,149 buah CAC GP yang diwartakan di seluruh Malaysia, di mana 81 buah CAC GP aktif dalam menyediakan perkhidmatan pemantauan kes yang sedang menjalani isolasi di rumah," tambahnya.

Pada masa yang sama, Noor Hisham mengatakan kementerian telah menyiapkan garis panduan untuk pihak swasta yang diberi kuasa untuk mengendalikan CAC di kemudahan bukan perubatan lain seperti hotel atau balai raya.

Ia akan dikendalikan sebagai alternatif untuk kuarantin rumah bagi pesakit Covid-19 di Kategori 1 dan Kategori 2.

Katanya, semua pengendali mesti mendapatkan akreditasi dari klinik swasta yang didaftarkan di bawah Akta Kemudahan dan Perkhidmatan Penjagaan Kesihatan Swasta 1998, serta kebenaran di bawah Seksyen 3 Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988.

Selanjutnya, Noor Hisham mengatakan kementerian telah memperluas perkhidmatan CAC Maya ke seluruh negara, yang membolehkan pesakit Covid-19 yang diuji positif tanpa sebarang gejala dan tidak berada dalam kumpulan berisiko tinggi untuk tinggal di rumah.

Melalui kerjasama strategik dengan agensi swasta, Noor Hisham mengatakan kementerian telah meningkatkan perkhidmatan 'robocall' kepada pesakit yang sedang dipantau di rumah yang melaporkan tanda-tanda amaran, seterusnya membolehkan akses lebih cepat ke kemudahan kesihatan terdekat jika diperlukan.

Lihat Komen
ADS