Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MP Warisan: Sabah patut dapat RM54 bilion, bukan RM5.2 bilion
Diterbitkan:  Nov 1, 2021 7:00 PM
Dikemaskini: 11:00 AM

Putrajaya telah dituduh meminggirkan Sabah sekali lagi apabila mengumumkan hanya RM5.2 bilion dana pembangunan persekutuan.

Ketika membahaskan ucapan Belanjawan 2022 hari ini, Ahli Parlimen Kota Belud Isnaraissah Munirah Majilis dari parti Warisan berkata jumlah itu sepatutnya RM54 bilion berdasarkan tafsirannya terhadap Perlembagaan Persekutuan.

Memetik Bahagian IV Jadual 10 Perlembagaan Persekutuan, Isnaraissah berkata Sabah mesti dibayar dua perlima daripada jumlah hasil bersih yang diperoleh kerajaan persekutuan dari Sabah.

Dia memberitahu Dewan Rakyat memandangkan sumbangan Sabah kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK) adalah 10.2 peratus tahun lepas, maka negeri itu telah menyumbang RM136 bilion.

"Tuan Yang di-Pertua, berdasarkan pengiraan saya, jika Sabah sepatutnya menerima dua perlima daripada hasil yang diperoleh daripada Sabah, maka Sabah sepatutnya menerima geran sebanyak RM54 bilion untuk 2021," katanya.

Isnaraissah berkata jumlah yang dicagarkan oleh kerajaan persekutuan pada masa ini menyakiti perasaan mereka di Sabah dan Sarawak dengan cara yang tidak menggambarkan slogan "Keluarga Malaysia" yang dicanang Putrajaya.

"Sabah dan Sarawak harus dilayan secara adil dengan menghormati Perjanjian Malaysia 1963 tanpa berlengah-lengah. Cukup-cukuplah," katanya.

Sementara itu, Isnaraissah turut membidas keputusan kerajaan untuk memperuntukkan RM50 juta tahun depan untuk pusat latihan TVET di Sarawak, Johor dan Pulau Pinang tetapi tidak Sabah.

Dia berhujah bahawa disiplin yang disasarkan - minyak dan gas, automasi industri dan mekatronik - adalah relevan kepada Sabah dan mempersoalkan mengapa negeri itu dipinggirkan.

“Sabah tidak mendapat perhatian walaupun kita mempunyai kelebihan dalam industri minyak dan gas serta minyak sawit. Sabah tidak lama lagi akan menjadi pengeluar minyak terbesar di negara ini dan mempunyai rizab gas terbesar.

"Mengapa kerajaan meminggirkan Sabah untuk pelaburan sedemikian? Mengapa negeri di Semenanjung Malaysia seperti Melaka dan Johor, yang tidak mempunyai simpanan gas, mempunyai industri petrokimia yang teguh?

"Kota Belud mempunyai lebih banyak bahan api," katanya.

Lihat Komen
ADS