mk-logo
Berita
'Polis dan kerajaan tak minta pun China serah Jho Low'
Diterbitkan:  Oct 5, 2022 4:50 PM
Dikemaskini: 9:05 AM

Tiada seorang pun di Malaysia yang benar-benar meminta China untuk mengembalikan ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho, atau Jho Low, walaupun laporan sebelum ini mengatakan sebaliknya.

Wartawan Tom Wright dan Bradley Hope, memetik sumber yang biasa dengan "cara kerja dalaman kerajaan China", membuat dakwaan ini dalam klip video terbaru mereka membincangkan situasi semasa Low.

Menurut sumber mereka, ini kerana Low terkait dengan terlalu ramai "orang berkuasa" di Malaysia yang masih belum mendedahkan hubungan mereka dengannya.

“Perkara paling menarik yang dia (sumber) katakan kepada saya ialah tiada siapa di Malaysia – bukan polis, Jabatan Peguam Negara (AGC), unit rasuah asing – tiada siapa yang meminta China untuk Jho Low.

Jho Low

“Jadi, walaupun apa yang anda dengar secara terbuka, oh kami sedang mencari dia, (namun) orang ini (sumber) berkata, tiada siapa di Malaysia yang mencari Jho Low.

“Penjelasan mereka adalah pada asasnya, terdapat terlalu ramai orang berkuasa di Malaysia yang berkaitan dengan Jho Low yang belum benar-benar diterokai sepenuhnya – wang yang mereka terima, kaitan hubungan mereka.

“Dan hasilnya, tiada sesiapa di Malaysia yang benar-benar mahukan Jho Low kembali.

“Ia ledakan terlalu besar, semua yang dia lakukan, tahu dan boleh menjejaskan di Malaysia,” kata Hope dalam video berdurasi 12 setengah minit yang disiarkan di Youtube hari ini.

Wright berkata pendedahan ini sepatutnya membuat rakyat Malaysia "sangat marah".

Kedua-dua mereka sebelum ini melancarkan kempen untuk membongkar lebih lanjut mengenai Low selepas bekas perdana menteri Najib Razak dipenjarakan.

Mereka sebelum ini menerima maklumat yang menunjukkan Low bersembunyi di China dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Dalam video hari ini, Hope mendakwa sumbernya juga memberitahu dia bahawa Low mempunyai "perjanjian jelas" dengan Beijing untuk bebas bergerak dan tiada campur tangan dari negara asing semasa berada di China.

Gambar fail.

Wright dan Hope mendakwa Low mendapat jaminan yang dikatakan dengan China ini kerana penglibatannya dalam projek inisiatif jalur dan laluan di Malaysia ketika era pentadbiran Najib.

Kedua-duanya juga mendakwa bahawa walaupun Low tinggal di tanah besar China sejak Najib jatuh dari tampuk kuasa, keluarga Low dari Pulau Pinang nampaknya kini berpangkalan di Hong Kong.

“Jadi semua aset mereka dan segalanya kini berada di Hong Kong dan jadi mereka kini penduduk Hong Kong. Mereka menjalani kehidupan seperti biasa di Hong Kong,” kata Hope.

Malaysiakini tidak dapat mengesahkan kesahihan dakwaan ini secara bebas.

China telah berulang kali menafikan dakwaan bahawa mereka melindungi Low.

Pada awal September, Ketua Polis Negara Acryl Sani Abdullah Sani mengulangi komitmen pasukan keselamatan untuk terus mengesan ahli perniagaan dalam buruan itu dan membawanya ke muka pengadilan.

Dia menggesa mereka yang mempunyai maklumat mengenai keberadaan Low menghubungi pihak polis.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS