Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
SPRM jumpa Bachar Kiwan di Perancis tahun lalu - Azam

Sepasukan pegawai SPRM telah bertemu dengan ahli perniagaan Syria-Perancis, Bachar Kiwan pada Mac tahun lepas untuk mendapatkan maklumat mengenai penglibatannya dengan ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho dan dakwaan pengubahan dana 1MDB melalui Kuwait.

Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini mengesahkan dakwaan Bachar mengenai pertemuan di Paris, Perancis, di mana anak kelahiran Kuwait itu tinggal sejak dia melarikan diri dari negara teluk itu pada 2017.

“Ya, pegawai SPRM bertemu Muhammad Bachar Kiwan di Paris pada Mac tahun lalu.

"Mesyuarat itu diadakan dengan kehadiran Penasihat Khas Perdana Menteri mengenai Undang-undang dan Hak Asasi Manusia ketika itu Azalina Othman dan Ketua Pengarah Pusat Anti Jenayah Kewangan Kebangsaan Mustafar Ali," kata Azam.

Azam, bagaimanapun, memberitahu Malaysiakini bahawa SPRM tidak memperoleh sebarang maklumat penting daripada Bachar berhubung siasatan mereka yang pada mulanya mendedahkan jejak wang dari China ke bank China di Kuwait dan seterusnya ke entiti Cayman Islands yang dikawal oleh Low.

Bachar, yang menggambarkan dirinya sebagai seorang pemberi maklumat, dalam temu bual dengan Malaysiakini mendedahkan bahawa dia bertemu dengan pegawai SPRM pada Mac tahun lepas.

"Bagaimanapun, mereka telah menjelaskan bahawa Peguam Negara tidak akan meluluskan kes yang akan mendedahkan Najib lagi pada masa itu," katanya merujuk kepada bekas perdana menteri Najib Razak yang pada masa itu telah pun dibicarakan berhubung deposit RM2.28 bilion dana 1MDB ke dalam akaun bank peribadinya.

Pertemuan itu diadakan kira-kira sebulan selepas Bachar menuduh SPRM sengaja melengahkan untuk bertemu dengannya, walaupun terdapat komunikasi awal antara peguamnya dan peguam SPRM dari Mei 2021 hingga Oktober tahun yang sama.

"Dan selepas saya menawarkan maklumat yang banyak kepada mereka, mereka memberitahu saya pada September 2022 mereka tidak menerima lampu hijau untuk meneruskan kes untuk mendapatkan semula dana untuk Malaysia," dakwa Bachar.

Tawaran maklumat Jho Low

Malaysiakini difahamkan terdapat percubaan yang gagal untuk mengadakan perjanjian antara Bachar dan SPRM dengan maklumat mengenai Jho Low ditawarkan sebagai pertukaran untuk mendapatkan bantuan bagi pembebasan Bachar daripada tuduhan pengubahan wang haram yang dibicarakan di Kuwait pada masa itu.

"Bachar Kiwan, seperti Jho Low, adalah seorang pelarian dan disabitkan kesalahan tanpa kehadiran dan dijatuhi hukuman penjara 10 tahun," tegas Azam yang merujuk kepada sabitan terbaru mahkamah Kuwait.

Kisah Bachar mengenai hubungannya dengan Jho Low juga telah dilaporkan secara terperinci oleh The Wall Street Journal (WSJ) dan Sarawak Report pada 2020.

Pada masa itu, WSJ melaporkan bahawa Jho Low didakwa bersubahat dengan seorang elit Kuwait - seorang pegawai kerajaan pada masa itu - untuk mencuci wang melalui syarikat Bachar Al Waseet.

Laporan itu mendakwa bahawa Bachar telah menunjukkan dokumen yang membuktikan bahawa Jho Low akhirnya berjaya memindahkan 1.4 bilion yuan (RM790 juta pada kadar pertukaran semasa) melalui anak syarikat Al Waseet yang tidak dinamakan.

Pemilikan anak syarikat itu akhirnya dipindahkan kepada golongan elit Kuwait.

Pada hari Rabu, akhbar Kuwait, Al-Qabas melaporkan bahawa seorang syeikh, pasangannya dan dua warga asing telah dijatuhkan hukuman penjara 10 tahun, manakala seorang peguam dijatuhi hukuman tujuh tahun, atas tuduhan pengubahan wang haram membabitkan dana Malaysia.

Sarawak Report mengenal pasti syeikh itu sebagai Sheikh Sabah Jaber, anak kepada bekas perdana menteri Kuwait. Pasangannya dikenal pasti sebagai sekutu Jho Low, Hamad Al Wazan dan peguamnya sebagai Saud Abdelmohsan.

Menurut Al-Qabas, kelima-lima mereka didakwa melakukan pengubahan wang haram dalam mata wang China bersamaan dengan KD343,700,000 (RM4.95 bilion), kerana mengetahui ia adalah hasil haram yang digelapkan daripada dana kekayaan negara Malaysia.

Dana itu digunakan untuk membayar hampir AS$1 bilion (RM4.4 bilion) bagi aset dikawal Jho Low di Malaysia, untuk membayar sebahagian daripada hutang 1MDB.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS