Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Suhaizan yakin menang di Pulai, tapi bimbang majoriti merosot

PRK JOHOR | Timbalan Pengerusi Amanah Johor Suhaizan Kaiat bukanlah sosok asing dalam mengharungi ombak politik tanah air.

Dia telah tewas enam kempen pilihan raya sebelum ini - kebanyakannya sebagai calon PAS sebelum 2018 - dan kini dalam percubaan ketujuh untuk menang kerusi yang ditandinginya.

Walaupun pilihan raya sebelum ini menyaksikan Suhaizan bertanding sebagai pembangkang di peringkat persekutuan, kali ini, lelaki berusia 50 tahun itu mempunyai kelebihan pentadbiran Putrajaya di belakangnya dalam usaha mempertahankan kerusi parlimen Pulai.

Dalam temu bual bersama Malaysiakini, Suhaizan kelihatan yakin dengan peluangnya untuk mempertahankan kerusi itu - yang sebelum ini dua kali dimenangi bekas bosnya, Allahyarham Salahuddin Ayub.

Bagaimanapun, dia kurang yakin dengan prospek untuk menang dengan majoriti besar menentang Zulkifli Jaafar daripada PN dan calon. bebas Samsudin Mohd Fauzi.

"Kita yakin InsyaAllah boleh menang, tetapi isunya adalah majoriti. Hasrat kita untuk mendapatkan majoriti meyakinkan.

"Untuk menang tak ada isu. Tetapi untuk mendapatkan majoriti meyakinkan, itu cabaran," kata Suhaizan kepada Malaysiakini ketika ditemui di pejabat Amanah Pulai.

Keputusan PRU15 mendedahkan PH meraih bahagian paling besar daripada undi bukan Melayu, manakala sebahagian besar undi Melayu diberikan kepada timbalan pengerusi BN Johor, Nur Jazlan Mohamed sebagai lawan Salahuddin ketika itu.

Secara teorinya, kerjasama PH dan BN - yang diuji buat kali pertama di Johor - boleh memperoleh lebih 80 peratus undi daripada 166,563 pengundi berdaftar, menurut statistik Suruhanjaya Pilihan Raya.

Bagaimanapun, terdapat pelbagai faktor asas yang boleh menjejaskan peratusan keluar mengundi, termasuk percubaan PN untuk memikat pengundi Melayu dengan menyasarkan DAP, parti komponen PH dan sekutu Amanah itu sebagai dakwaan ancaman kepada Melayu-Islam.

PN telah mendakwa peningkatan jumlah sokongan Melayu yang ditunjukkan untuk gabungan itu dalam enam pilihan raya negeri baru-baru ini akan menular ke Johor, tetapi Suhaizan menegaskan "gelombang hijau" yang disebut-sebut tidak akan masuk ke negeri itu.

Suhaizan, yang juga bekas Ketua Pemuda PAS, berkata rakyat Johor mementingkan kesederhanaan dan dengan demikian akan menolak pendekatan "ekstrem" parti PN terhadap Islam, serta kecenderungan untuk melabelkan lawan mereka sebagai kafir.

Dalam pelbagai majlis yang disasarkan kepada pengundi bukan Melayu, Suhaizan dan pemimpin yang lain dalam kempennya menekankan kepentingan undi mereka, memandangkan pilihan raya kecil sering dilihat sebagai kurang penting dan menyebabkan peratusan keluar mengundi lebih rendah.

"Kita merayu pengundi untuk turun mengundi pada 9hb September ini. Kerana kita bimbang jika kemenangan yang kita perolehi tak dapat majoriti meyakinkan, ia akan beri ruang pembangkang mainkan isu terhadap Perdana Menteri Anwar Ibrahim, kerajaan perpaduan tidak mendapat sokongan.

"Dan dia akan mainkan isu-isu berkaitan kestabilan, meruntuhkan kerajaan," katanya.

Suhaizan juga berkata pihaknya juga merayu pengundi yang bekerja di Singapura untuk balik mengundi pada PRK kali ini.

"Mereka yang rasa terbeban kerana telah dua kali mengundi, dimohon untuk berfikir secara jangka panjang kesan kalau mereka tak mengundi, menyebabkan kerajaan boleh ditohmah tidak dapat sokongan," jelas Suhaizan lagi.

Presiden PAS Abdul Hadi Awang (gambar, atas) pada sidang media di Pulai awal minggu ini mendakwa kemenangan PN pada PRK Pulai ini kalau berlaku boleh mencetuskan pertukaran kerajaan persekutuan.

Sementara PN memberi tumpuan kepada undi Melayu, kempen PH dan Suhaizan pula berusaha mencakupi sebanyak mungkin kawasan penyokong mereka.

Pada minggu pertama berkempen, beberapa majlis di kawasan majoriti Cina diketuai oleh DAP di bawah wakil rakyat Perling Liew Chin Tong.

Suhaizan turut mendapat "suara" popular di kalangan kaum India di Johor daripada pesara juruhebah Johor.fm A Madhavan atau lebih dikenali sebagai Deejay Dave.

Sementara itu, Pengerusi Amanah Pulai itu beralih kepada sekutu barunya Umno, yang diketuai Ketua Bahagian Pulai Nur Jazlan Mohamed, untuk meyakinkan penyokong BN supaya menyokong calon PH.

Suhaizan bagaimanapun agak berhati-hati dalam jawapannya, apabila ditanya tentang kekuatan sebenar jentera Amanah, menyatakan walau apa pun PH masih memenangi kerusi itu pada PRU15.

"Macam di Pulai (Kempas), kita berjumpa dengan Umno, tak perlu lah semua jentera Amanah nak pergi ke situ kan? Hanya berapa orang saja lah. Kalau di Perling, bila semua dah pakai baju Harapan, macam mana nak kenal Amanah," kata Suhaizan.

Dalam pertemuannya dengan cawangan Umno tempatan, Suhaizan berkata dia ditemani Adun Kempas Ramlee Bohanee.

Suhaizan berkata pengalamannya sebagai Speaker Dewan Rakyat Johor yang dilantik selama sepenggal, mempengerusikan kerajaan pimpinan Umno di bawah bekas menteri besar Hasni Mohammad, digunakan untuk menggambarkan hubungan antara PH dan BN walaupun sebelum kerjasama perpaduan sekarang.

"Satu di Perling (kempen kendalian Adun DAP Liew Chin Tong) yang kita terus berjumpa dengan pengundi-pengundi di tempat khalayak. Seperti di pasaraya, futsal dan lain-lain.

"Di Kempas sebenarnya kaedahnya kita berjumpa dengan cawangan Umno," kata Suhaizan ketika ditanya mengenai kerjasama antara jentera kempen PH dan BN.

Gambar fail, Suhaizan ketika menjadi speaker Johor.

"Kedua-dua ni kita bergerak seiring, di tempat yang berbeza. Jadi peranan jentera Amanah ni sebenarnya dia manage kedua-dua pergerakan berasingan ini," jelas Suhaizan.

Pada hari Selasa, hari ketiga berkempen, Suhaizan turut mendapat sokongan penuh Ketua Pemuda Umno Dr Muhamad Akmal Saleh yang berikrar kekuatan penuh jenteranya untuk mencetuskan "gelombang biru dan merah" menentang politik ekstremis.

Suhaizan kali terakhir berkhidmat sebagai setiausaha politik kepada Allahyarham Salahuddin dan peranannya termasuk menyelia isu yang dihadapi pengundi Pulai.

Sepanjang kempennya, Suhaizan dan pemimpin PH yang lain selalunya bermula dengan peringatan tentang sumbangan Salahuddin, termasuk inisiatif "Rahmah" untuk menawarkan harga barangan dan perkhidmatan yang lebih rendah.

Selain meneruskan legasi Salahuddin, Suhaizan berkata visi peribadinya untuk Pulai termasuk mewujudkan persekitaran bandar yang boleh didiami dan inklusif, bermula dengan pelan tindakan mengenai isu perumahan yang menyatukan sinergi tugas, peranan dan pelaksanaan di peringkat persekutuan, negeri dan pihak berkuasa tempatan (PBT).

Ini tambahan untuk menangani isu yang dibawa kepada perhatian Suhaizan, termasuk permintaan untuk pembinaan sebuah sekolah Tamil di Kempas dan infrastruktur asas yang lain.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 9 Sept depan sebagai hari pengundian bagi kedua-dua PRK Pulai dan Simpang Jeram dengan pengundian awal pada 5 Sept.


Lihat Komen
ADS