Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Rosmah gagal cabar pelantikan Sri Ram sebagai pendakwa raya

Rosmah Mansor gagal dalam permohonannya di Mahkamah Persekutuan untuk mencabar kesahihan pelantikan mendiang Gopal Sri Ram sebagai pendakwa raya utama dalam kes rasuah projek tenaga hibrid solar bernilai RM1.25 bilion.

Panel tiga hakim yang dipengerusikan oleh Presiden Mahkamah Rayuan Abang Iskandar Abang Hashim pagi ini menolak permohonan kebenaran rayuan isteri bekas perdana menteri Najib Razak yang sedang meringkuk di penjara.

Abang Iskandar Abang Hashim

Rosmah merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dua tahun lalu yang menolak kebenarannya untuk meneruskan semakan kehakiman yang menyasarkan kesahihan pelantikan bekas hakim mahkamah persekutuan Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya.

Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan berkenaan tahun lepas.

Rosmah mempunyai rayuan berasingan yang belum selesai di Mahkamah Rayuan untuk membatalkan sabitan bersalahnya dan hukuman penjara 10 tahun serta denda RM970 juta berhubung kes rasuah jenayah yang dikaitkan dengan projek untuk 369 sekolah luar bandar di Sarawak.

Menurut salinan kertas kausa, isteri bekas perdana menteri Najib Razak itu mengemukakan enam soalan undang-undang untuk dipertimbangkan oleh mahkamah dalam rayuan semakan kehakimannya.

Rosmah Mansor

Antaranya ialah sama ada Peguam Negara Idrus Harun ketika itu diberi kuasa untuk mengeluarkan surat pelantikan - bertarikh 21 Mei 2021 - kepada bekas hakim mahkamah persekutuan, mendiang Gopal Sri Ram, menjadi timbalan pendakwa raya kanan bagi kes rasuahnya, yang akan berkuat kuasa 15 Nov 2018.

Pasukan peguam Rosmah berpendapat bahawa ia adalah isu kerana Idrus hanya dilantik sebagai AG pada 2021. Idrus kemudiannya meletakkan jawatan pada akhir tahun lalu, dengan jawatan AG kini disandang oleh Ahmad Terrirudin Mohd Salleh.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS