Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

PAS Wilayah Persekutuan memberi amaran kepada pemimpin Pakatan Rakyat supaya bersiap siaga menghadapi apa jua tipu daya yang bakal tersingkap menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-13.

Ini berikutan dengan laporan media yang menyatakan bahawa terdapat 17 buah kerusi Parlimen mencatatkan peningkatan lebih daripada 20 peratus bilangan pengundi sejak pilihan raya umum 2008.

Parlimen tersebut merangkumi kawasan kubu kuat BN seperti Parlimen Pekan di Pahang, Gua Musang di Kelantan, Bukit Gantang, Gopeng (Perak), Hulu Selangor, elayang, Hulu Langat, Serdang, Puchong, Subang dan Kota Raja di negeri Selangor.

Tujuh lagi kerusi terdapat di negeri Selangor yang ditadbir Pakatan, masing-masing tiga di Perak dan Johor, dua di Pahang dan masing-masing satu di Kelantan dan Wilayah Persekutuan Putrajaya.

Kerusi Parlimen Pekan dan Gua Musang mencatatkan peningkatan undi kerana kemungkinan pihak tertentu merasa cemas dalam mempertahankan kedudukan mereka sehingga sanggup menaikkan jumlah bilangan undi sebanyak 20 peratus.

Sebaliknya, di parlimen yang dimenangi oleh Pakatan, ada kemungkinan pihak tertentu yang mahu merampas Parlimen tersebut dengan usaha peningkatan undi luar biasa itu.

Oleh yang demikian, PAS Wilayah Persekutuan mengingatkan persiapan jentera Pakatan bukan hanya perlu tertumpu kepada aspek yang biasa sahaja, malah juga merangkumi perkara yang luar biasa dan di luar kotak pemikiran yang normal.

Sudah banyak petanda perkara-perkara pelik berlaku seperti pertambahan jumlah pengundi pos, pengundi yang dipindahkan tempat mengundi, pengundi yang hilang dalam senarai daftar pemilih, pengundi ragu, pengundi yang mempunyai alamat yang sama dan peningkatan jumlah undi mendadak di beberapa buah parlimen.

PRU ke-13 adalah penentu hidup dan mati sebuah kuasa yang telah bertapak lama di negara ini. Bukan mudah mencabut kuku kekuasaan yang telah lama mencengkam. Mereka sanggup berbuat apa sahaja demi memastikan mereka berada di persada kuasa buat beberapa penggal lagi.

Kekalahan adalah istilah yang paling mengerikan dalam hidup mereka, justeru, mereka sanggup bermati-matian mempertahankan kuasa mereka walau mungkin mencalar nilai demokrasi di negara ini.

Seperti yang pernah diungkapkan oleh perdana menteri "untuk pertahankan Putrajaya sehingga ke titisan darah yang terakhir", tidak mustahil akan banyak lagi berlaku silap mata menjelang atau semasa PRU ke-13.


Penulis ketua penerangan PAS Wilayah Persekutuan.

ADS