Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Tekanan umum semakin memuncak supaya Sultan Perak, Sultan Azlan Shah membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dan mengadakan pilihanraya baru untuk menyelesaikan kemelut politik di negeri itu, yang sudah berlarutan selama tiga bulan.

Dua hari lalu, gabungan 50 NGO di Perak telah membuat rayuan terbuka kepada baginda supaya menggunakan kuasa perlembagaan baginda untuk membubarkan DUN bagi mendapatkan mandat baru dari rakyat untuk menentukan kerajaan negeri pilihan mereka.

Gabungan NGO tersebut - yang menegaskan bahawa mereka tidak menyokong BN ataupun Pakatan Rakyat - berkata apa yang penting ialah kebajikan rakyat Perak.

Menurut gabungan tersebut, mereka mahu menyuburkan semula demokrasi sebenar di negeri Perak.

Malam tadi, Muslimat PAS Perak juga membuat rayuan yang sama kepada baginda sultan supaya campurtangan bagi menyelesaikan kemelut politik di negeri itu.

Ketuanya, Bariah Alang Sapri memberitahu Malaysiakini, ia kerana baginda bukan sahaja bijaksana tetapi juga merupakan bekas ketua hakim negara yang pernah membuat penghakiman dalam kes-kes terpenting.

Dengan itu, katanya, rakyat boleh kembali meneruskan kehidupan mereka dan bukannya terus berdepan dengan ketegangan dan kemelut politik yang telah berlarutan sejak Februari lalu.

Bariah juga menuduh BN menyalahgunakan kuasa eksekutif, perundangan dan kehakiman untuk mencapai matlamat politiknya untuk kekal mentadbir Perak.

Katanya, Sultan Perak merupakan harapan terakhir rakyat untuk mengembalikan kestabilan politik di Perak kerana pihaknya telah hilang harapan bahawa BN akan mengadakan pilihanraya baru.

Baca berita penuh

ADS